دکتر رضا مراد صحرایی؛ رئیس دانشگاه فرهنگیان:
ایران قوی تنها با معلم قوی به وجود می آید
رئیس دانشگاه فرهنگیان در مراسم اختتامیه ششمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی تربیت معلم گفت: ایران قوی تنها با معلم قوی به وجود می آید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، رضامراد صحرایی در این مراسم، که عصر امروز، پنجشنبه 14 اردیبهشت 1402 در پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد، ضمن تبریک روز معلم گفت: معلم نامیرا است چرا که او اول هر مهر در نسل جدیدی تکثیر می شود و آن نسل به نوبه خود رشد می کند و در نسل دیگری ادامه می یابد.
صحرایی با اشاره به مثلت محتوا، روش تدریس و ارزیابی گفت: به قدری سنت درباره نحوه تولید محتوا، روشهای تدریس و شیوه های ارزیابی وجود دارد که برای هر یک از این سه، دورههای دکترا یا پسادکترا ایجاد شده است؛ اما جان کلام در هر سه این موارد نگاه به آینده است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش به مثلث مؤلف، معلم و محصل اشاره کرد و اظهار داشت: هر وقت رابطه سه راس این مثلث رابطة فرایندی باشد نتیجه اش نگاه به آینده می شود و کار هر کسی که برای آینده تلاش می کند همواره تازه خواهد بود.
وی خاطر نشان ساخت: اگر معلم خوب باشد با بدترین کتاب و نظام ارزیابی نیزنتیجه مطلوب به دست خواهد آمد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان این که "معلم روح آموزش و پرورش است"، تأکید کرد: اگر معلم شاد و بانشاط باشد کل ساختار شاد و بانشاط خواهد بود.
وی با اشاره به سه موضوع تربیت معلم، تعلیم معلم و تأمین معلم تصریح کرد: آن چه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آن تکیه دارد تربیت معلم است.
صحرایی با ذکر این که "هویت معلم ساختنی و اکتسابی است"، گفت: در محیط تربیت معلم است که شخصیت معلمان شکل میگیرد.
وی با اشاره به کاهش زیرساخت های تربیت معلم نسبت به دهه هفتاد توضیح داد: در حالی که در سال های دهه هفتاد با جمعیتی کمتر از جمعیت فعلی 521 مرکز تربیت معلم در کشور وجود داشت، هم اکنون از این تعداد تنها 98 مرکز به دانشگاه فرهنگیان اختصاص داده شده است و بقیه مراکز حتماً باید به دانشگاه برگردانده شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با ذکر این که "نیاز به معلم بسیار بیشتر از ظرفیت فعلی دانشگاه فرهنگیان است"، بیان کرد: در حال حاضر دو راهکار پیش رو داریم که یکی استخدام و دیگری استفاده از شیوه تعلیم معلم است.
وی با اعلام این که "از امسال برای اولین بار در ایران دانشگاه فرهنگیان در 5 رشته ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی وآموزش کودکان با نیازهای ویژه با دانشگاه های معتبر دیگر به صورت دومدرکی دانشجو تربیت خواهد کرد" توضیح داد: شیوه کار به این صورت خواهد بود که دانشجویان دروس CK را در دانشگاه های دیگر میخوانند و دروس PCK را در دانشگاه فرهنگیان می گذرانند و در نهایت مدرک خود را از هر دو دانشگاه دریافت می کنند.
صحرایی بیان کرد: کار دیگری که در آینده انجام خواهد شد: راه اندازی رشته دوره کارشناسی ارشد حرفه ای معلمی خواهد بود که بر اساس آن در 21 رشته، دانشجوی فوق لیسانس حرفه ای معلمی پذیرش خواهد شد که دانشجویان این دوره ها به جای پایان نامه، آموزش کاوی و تدریس کاوی خواهند داشت.
وی با اشاره یه سخنان امسال مقام معظم رهبری در جمع معلمان گفت: ایشان تأکید کردند که برخی آموزش و پرورش را کوچک انگاری کردند و اگر بخواهیم از گردنه های دشوار کشور به سوی پیشرفت حرکت کنیم راهی جز توجه به آموزش و پرورش نداریم.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اعلام این که از سال 1403 کنکور اختصاصی تربیت معلم وجود خواهد داشت بیان کرد: پذیرش بدون کنکور استعدادهای دانش آموزی برتر در سطح ملی، در تمام رشته ها از دیگر برنامه های آینده دانشگاه فرهنگیان است.
رئیس شورای سیاست گذاری همایش تربیت معلم با بیان این که "موضوع صلاحیت حرفه ای معلمان به قانون تبدیل می شود" گفت: طرح مدارس وابسته به دانشگاه یکی از دیگر از برنامه های آینده دانشگاه فرهنگیان است که به موجب آن هر پردیس سه مدرسه خواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت درس کارورزی اعلام کرد: در آینده با کاهش دروس غیرضروری، تعداد واحدهای کارورزی دانشجومعلمان به 20 واحد خواهد رسید.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: ایران قوی فقط و فقط با معلم قوی درست میشود چرا که معلم قوی و مدرسه قوی گذرگاه عبور کشور از مشکلات است.
وی خطاب به دانشجومعلمان و معلمان گفت: شما یک تکلیف بزرگ دارید و آن این است که تا می توانید مسئولان خوبی برای آینده ایران تربیت کنید.
صحرایی تأکید کرد: جاده رسیدن به ایران قوی از کوچه تربیت معلم و خیابان آموزش وپرورش میگذرد.