دکتر حسینی تاکید کرد؛ تأمین و بهسازی نیروی انسانی و تحقیقات استراتژیک در حوزه تعلیم و تربیت رسالت اصلی دانشگاه فرهنگیان
با حضور سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور، استاندار خراسان رضوی، معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار و روسای پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی نشست هم اندیشی بررسی مسائل دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
دکتر سید جواد حسینی در این نشست گفت: تأمین و بهسازی نیروی انسانی و راه اندازی مرکز تحقیقات استراتژیک تعلیم و تربیت از رسالت های اصلی دانشگاه فرهنگیان است.
معاون استاندار با اشاره به وجود دو نوع دانشگاه گفت: امروزه دو نوع دانشگاه مکانیکی یا گسسته و ارگانیکی یا پیوسته وجود دارد. دانشگاه مکانیکی رسالتش تربیت نیروی انسانی بدون نگاه به بازار کار است ولی دانشگاه ارگانیکی دانشگاه مسئله محور و مأموریت گرا است که متناسب با نیاز جامعه نیروی انسانی پرورش می دهد.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی ارگانیک است که هدف آن تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه تعلیم و تربیت است.
حسینی بابیان اینکه در دولت تدبیر و امید تنها معبر تأمین نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان قرار داده شد، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید نظام تأمین نیروی انسانی را در آموزش وپرورش تغییر اساسی داد و این نظام را از یک حالت غیر کارشناسی غیر مؤثر به نظامی کارشناسی که تنها مسیر ورود به آموزش وپرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان شد، تبدیل کرد
وی افزود: دو شیوه برای جذب نیروی انسانی برنامه ریزی و اجرا شد. در شیوه اول پذیرش دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور سراسری و از دیپلم صورت گرفته و در شیوه دوم بر اساس ماده 28 اساسنامه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیلان لیسانس به بالا از طریق آزمون جذب شده و پس از گذراندن دوره کوتاه مدت در دانشگاه فرهنگیان وارد چرخه تعلیم و تربیت می شوند.
حسینی در ادامه گفت: این دو شیوه آثار بسیار ارزشمندی برای نظام آموزش وپرورش دارد، چون رکن اصلی تحول در نظام آموزش وپرورش نیروی انسانی است و باید نیروی انسانی ماهر و کیفی وارد آموزش وپرورش شده و همچنین این نیروها آموزش درست نیز ببینند.
حسینی با اشاره به جذب 160 هزار نیرو در دولت گذشته در نظام تعلیم و تربیت گفت: بسیاری از این نیروهایی که در دولت گذشته جذب شدند مهارت کافی برای معلمی نداشتند و بدون گذراندن دوره های لازم وارد چرخه تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین شدند.
وی افزود: ورود این نیروها موجب بالا رفتن هزینه های ساختاری آموزش وپرورش شد، ضمن اینکه این نیروها به لحاظ محتوایی نیز نیروهای توانمندی که بتوانند ارتقاء کیفیت و تحول در آموزش وپرورش ایجاد کنند، نبودند.
معاون استاندار با اشاره به دو خرده نظام منابع انسانی و رهبری اظهار داشت: بیش از 68 درصد راهکارهای نظام تعلیم و تربیت متکی به دو خرده نظام منابع انسانی و رهبری است.
حسینی تأمین و بهسازی نیروی انسانی را دو وظیفه اصلی دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: دانشگاه فرهنگیان می تواند مرکز تحقیقات استراتژیک نظام تعلیم وتربیت باشد.
وی افزود: راه اندازی دبیرخانه الگوهای تدریس در دانشگاه فرهنگیان و راه اندازی مدارس وابسته و جوار دانشگاه از جمله کارهایی است که می تواند به ارتقای نظام تعلیم و تربیت کمک کند.
حسینی در پایان گفت: دانشگاه فرهنگیان می تواند از ظرفیت پژوهشگاه های تعلیم و تربیت آموزش و پرورش نیز استفاده کند.