سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر:
فضاهای آموزشی و خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان به شدت فرسوده است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر اظهار داشت:هر گاه بخش عمده ای از توجهات آموزش و پرورش معطوف و مصروف به تربیت معلم شود، نشان می دهد که کلید تحول در تربیت معلم کشور را یافته ایم. تربیت معلم کلید تحول در آموزش و پرورش کشور می تواند باشد؛ لذا انتظار می رود که آموزش و پرورش نسبت به پیمان کار خود عنایت بیشتری داشته باشد.
مهرمحمدی بیان کرد: ارتباط آموزش و پرورش با دانشگاه فرهنگیان از زمان تأسیس تا کنون ارتباط نزدیکی است و نوعی یگانگی بین این دو سازمان برقرار است که در حد شعار نیست. برخی اوقات آموزش و پرورش تکالیفی بر دوش دانشگاه می گذارد، لیکن به دلیل محدودیت های عدیده ای که آموزش و پرورش و مدارس از حیث منابع و مطالبات معوق و انباشته دارند، در اجرای آن تکالیف لوازم مورد نیاز را در اختیار دانشگاه نمی گذارد.
وی با اشاره به این که این لوازم هم مادی است و هم انسانی ادامه داد: ما به بودجه ای فراتر از بودجه ی مصوبمان نیاز داریم. آموزش و پرورش تعهد کرده است که بودجه را پرداخت کند ولی پرداخت ها با تأخیر جدی انجام می شود و در نتیجه برای دانشگاه مسئله ساز می گردد. علاوه بر این در اجرای بسیاری از برنامه های تحولی تربیت معلم نیازمند همکاری عوامل انسانی در سطح مدرسه، منطقه و ... و در حقیقت در سطوح محلی هستیم. برنامه های کارورزی، کارآموزی و ... نیاز به پشتیبانی جدی دارند و ما در این زمینه دغدغه های بسیار جدی داریم.
وی عنوان کرد:دانشگاه فرهنگیان بر اساس یک برنامه راهبردی با مبانی روشن که به تصویب هیئت امنا رسیده است، در حال حاضر به پیش می رود. بر طبق برنامه راهبردی قرار است دانشگاه فرهنگیان برای نیازهای پایدار آموزش و پرورش که بین 30 الی 35 هزار نفر بیشتر نخواهد بود، صد درصد نیاز را تأمین نماید. اینکه با چه روشی پاسخگوی صد در صدی این نیازهای آموزش و پرورش باشیم، نیز در برنامه راهبردی آمده است؛ که شامل دو شیوه است. یکی دوره 4 ساله معمول و متعارف و بخش عمده ای از تأمین نیاز از طریقدوره یک ساله مهارت آموزی است، که هم در سطح جهان پذیرفته شده است و هم در برنامه راهبردی مورد تصویب قرار گرفته است.
مهرمحمدی با اشاره به این که آرزوی مشترک تمام کسانی که چشم به آینده کشورشان دوخته اند این است که بهترین افراد با توانایی، علاقه و انگیزه دانشگاه فرهنگیان را از بین دانشگاه های مطرح و تراز اول کشور انتخاب کنندافزود: اما برای محقق شدن هر آرزویی باید برنامه ریزی و بسترسازی کرد. برای اینکه بهترین استعدادها را جذب حرفه معلمی بکنیم و از قِبَل آن تحول لازم را در نظام آموزش و پرورش ایجاد نماییم باید اذعان کنیم که فاقد خیلی از بسترهای تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و ... هستیم. ما نباید انتظار داشته باشیم یک شبه ره صدساله بپیماییم.
در حال حاضر برخی از مشکلات به شرایط خود دانشگاه برمی گردد. می توانیم انتظار داشته باشیم و آرزو کنیم که استعداد برتر کشور دانشگاه فرهنگیان را به عنوان نخستین انتخابش، انتخاب نماید.
وی با طرح کردن این سوال که "آیا شرایطی که در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان دارد در شأن یک معلم است؟" گفت: اگر بخواهیم شأن معلم را از امکاناتی که دانشگاه فرهنگیان دارد، تشخیص بدهیم و قرینه سازی کنیم، باید به حال خودمان که چنین شرایطی داریم تأسف بخوریم.
این مقام مسئول اظهار کرد: ما خروجی ها و دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان را به شدت مورد رصد قرار خواهیم داد و پایش می کنیم. روی این افراد پژوهش های بسیار روشنی هم تعریف کرده و در حال حاضر نیز مشغول رصد کردن عملکرد آن ها هستیم. هنوز نتایج این پایش سیستماتیک عملکرد دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان را در اختیار نداریم اما اخباری که از مسئولین آموزش و پرورش استان های مختلف کشور به دستمان می رسد، به حمد الهی حکایت از آن دارد که دانشگاه فرهنگیان به رغم محدوودیت هایی که داشته است، در تعهدی که نسبت به آموزش و پرورش نموده است، به طور نسبی موفق بوده است.
مهرمحمدی ادامه داد: این که عرض می کنم به طور نسبی به دو جهت است: یکی اینکه ما خودمان قائل به این امر هستیم که در آغاز راهیم و تربیت معلم هم با تجدید نظر در برنامه ها و ساختارها و ... آینده بسیار درخشان تری را می تواند پیدا کند. پس دانشگاه را در یک دوره آغازین تلقی کنیم. نکته دوم این است که عملکرد دانش آموختگان ما تا حدود زیادی تحت تأثیر فرهنگ حاکم بر مدرسه است. این فرهنگ می تواند زمینه "استحاله حرفه ای" معلمانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شده اند را فراهم نماید.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور خاطر نشان ساخت: برای حل این نگرانی، تلاش نموده ایم با مدیران مدراس میزبان دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان ارتباطاتی برقرار کنیم تا بتوانیم آن ها را نیز با خودمان هم سو و هم افق نماییم و بگوییم کسانی که امروز به عنوان معلم و دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان در مدرسه شما مشغول به انجام وظیفه هستند، با چه ایده ای و با چه نوع نگاهی به معلمی پرورش یافته اند تا فرصت و فضای بهتری در اختیار دانش آموختگان قرار بگیرد.
مهرمحمدی تصریح کرد: اگر بخواهیم شرایط دانشگاه فرهنگیان را به شرایط ایده آل برسانیم باید بگویم که مشکل اصلی دانشگاه بودجه هزینه ای نیست و بودجه عمرانی مهم ترین معضل است. طبق برآروردی که انجام داده ایم فضای کالبدی و ابنیه ای که در حال حاضر در اختیار دانشگاه فرهنگیان است بسیار بسیار فرسوده می باشد و حتی با استانداردهای سازمان نوسازی، اکثریت آن ها تخریبی قلمداد می گردد.برای احیای فضاهای کالبدی مورد نیاز، به بودجه عمرانی قریب به 15 هزار میلیارد تومان نیاز داریم. این برآورد بر اساس ارزیابی دقیق واحد طرح و برنامه دانشگاه فرهنگیان انجام شده است و گزارش آن توسط کارشناسان قابل بررسی است. بودجه عمرانی در حال حاضر صفر است و هیچ بودجه عمرانی نداریم. برای تأمین این بودجه باید توجه داشت که دانشگاه فرهنگیان یک مأموریت ملی را برعهده دارد و طبیعتاً از منابع ملی باید این بودجه تأمین گردد.