دکتر مهرمحمدی در جلسه بررسی و تبیین نقشه آموزش دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد:
طرح جامع توسعه آموزش محوری ترین سند راهنمای عمل در دانشگاه فرهنگیان است
پانزدهمین اجلاس مدیران استانی دانشگاه فرهنگیان در نوبت نخست خود با حضور دکتر مهر محمدی سرپرست دانشگاه و دکتر موسی پور معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی طی نشستی صمیمانه با مدیران استانی به بررسی ویژگی ها و شاخص های تدوین و اجرای طرح نقشه جامع توسعه آموزش دانشگاه فرهنگیان و نقد و بررسی چالش های پیش روی این طرح ادامه یافت.
در این نشست دکتر مهر محمدی طرح جامع توسعه آموزش را محوری ترین سند راهنمای عمل در دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: اگر قرار باشد سندی به عنوان سند بالادستی در دانشگاه در نظر گرفته شود، که تمام ابعاد کار دانشگاه را تحت تاثیر قرار داده و همه باید با آن همسو و هم جهت شوند این نقشه راه است.
وی بر ضرورت همفکری و مشورت برای رسیدن به یک همدلی برای اجرای شایسته این طرح تاکید و تصریح کرد: مدیران استانی به عنوان کارگزاران اصلی دانشگاه باید قبل از تصویب این طرح در هئیت امناء، با ایجاد زمینه به هم اندیشی و بررسی جوانب آن بپردازند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به نقدهایی از استان ها براساس منافع و شرایط خاص استان، ضمن قابل قبول بودن این نقدها خواستار توجه به این سند به عنوان سند بالادستی و دانشگاه به عنوان یک کل شد و خاطر نشان کرد: توجه به بررسی اینکه چه شاخص های کلانی در تدوین سند جامع سبب رسیدن به این نتیجه شده است کاملا ضروری است و زمینه دستیابی به تفاهم برای اجرای آن را افزایش خواهد داد.
وی با اشاره به محدودیت ها و عواملی موثر در توزیع رشته ها و پذیرش دانشجو بر اعلام نیاز آموزش و پرورش به عنوان عامل اصلی این توزیع تاکید و اظهار کرد: بر این اساس دانشگاه به دنبال مدلی بهینه با توجه به شرایط در توزیع دانشجو و رشته های متناسب برای رسیدن به اهداف سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان است.
دکتر مهرمحمدی بر فراهم سازی زمینه اجرای مطلوب طرح نقشه جامع توسعه آموزش تاکید و پیشنهاد کرد: برای جمع بندی نهایی کمیته ای از نمایندگان منتخب مدیران استانی تشکیل و به صورت کارشناسی بحث را پیگیری کنند.
در ادامه دکتر موسی پور با اشاره به اهتمام معاونت آموزشی در اجرای مناسب برنامه تابستانی و دوره آموزشی مهارت آموزان بر لزوم حمایت و توجه به همکاران آموزشی دانشگاه تاکید کرد.
وی ضمن تبریک به وزیر جدید آموزش پرورش ابراز امیدواری کرد با توجه به آشنایی ایشان با تربیت معلم شاهد توجه ویژه به این دانشگاه باشیم.
معاون آموزشی دانشگاه با بیان مسائل و چالش های پیش روی دانشگاه در پاسخگویی به نیاز رو به تزاید آموزش و پرورش بر اعلام کمیت، رشته ها و استان های نیازمند نیروی انسانی از سوی وزارت آموزش و پرورش به صورت مشخص تاکید کرد.
وی کم بودن تعداد دانشجو در برخی رشته ها را از عوامل سوق به سمت این طرح عنوان کرد و گفت: به طور متوسط ظرفیت مناسب برای تشکیل کلاس درس 36 نفر است که با تقلیل در مورد دختران 25 نفر اعلام شده است، تشکیل کلاس ها بدون رسیدن به حد نصاب با توجه به وجود درس های عملی در دانشگاه فرهنگیان بار مالی را به شدت افزایش خواهد داد و برای رهایی از آن باید به مفهوم اقتصاد تربیت معلم توجه کرد.
دکتر موسی پور در ادامه ضمن بیان تاثیر وضعیت و شرایط داخلی دانشگاه برای رفتن به سمت این طرح از جمله شرایط هیئت علمی دانشگاه، فضای فیزیکی، امکانات پایه ای ارتقاء کیفیت آموزشی و بودجه خاطر نشان کرد: در راستای مصالح کلی دانشگاه و برای تربیت معلمان با کیفیت نیاز است کار بگونه ای دیگر دنبال شده و منطقه بندی استانها و توسعه آموزش بر اساس شرایط استان ها صورت گیرد.
وی در ادامه ضمن اشاره به نمونه های عینی به تشریح تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه در پردیس های دانشگاه و تناسب رشته های فعال به تعداد اساتید و مدرک تحصیلی آنان پرداخت و خاطر نشان کرد: علاوه بر بحث صرفه اقتصادی، به لحاظ مسئولیت اجتماعی مجاز به پذیرش دانشجو در رشته هایی که عضو علمی ندارند نیستیم و این ضرورت نقشه توسعه اموزش را مشخص می کند.
در پایان بررسی طرح جامع آموزشی مدیران استانی به بیان نظرات و نقد های خود در ضرورت و شیوه اجرایی این طرح و توزیع رشته ها در استان هاپرداختند.
همچنین در بخش پایانی این نشست با حضور مدیران آموزشی سازمان مرکزی به بیان برنامه های معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی از جمله ساماندهی گروه های آموزشی، برنامه های دانشگاه برای نومعلمان و برنامه جاری معاونت آموزشی پرداخته شد.
در این بخش از نشست دکتر موسی پور به تشریح جزئیات و ویژگی های ساماندهی گروه های آموزشی و نحوه تعیین مدیر گروه پرداخت.
وی همچنین با اشاره به شرایط استان ها، چگونگی ترکیب و تجمیع رشته ها، فراهم کردن زمینه تشکیل گروه های تخصصی و شرایط گروه ها وپذیرش اعضای هیئت علمی را بیان کرد.
تبیین ملاک های ارزیابی برنامه آموزشی از جمله اعلام برنامه ها، زمان و نحوه اجرا و کیفیت گزارش، اختصاص بودجه آموزشی، تسهیلات ویژه نخبگان، ایجاد باشگاه دانش آموختگان در راستای برقراری ارتباط موثر با نومعلمان، اهمیت دوره مهارت آموزی، تقویم اجرایی دوره، چگونگی اجرای آزمون اصلح و صدور گواهی صلاحیت حرفه ای از دیگر بخش های این نشست بود.