دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و کسب تجربه های جدید:
یادداشت های روزانه دانشجو معلمان از سفر به مالزی(یادداشت دوم.قسمت دوم)
در پی سفر تعدادی از دانشجومعلمان به مالزی در چارچوب تبادل کوتاه مدت دانشجو بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه مالایا، تجربیات این سفر چند روزه، هر روز به قلم یکی از دانشجومعلمان روی سایت قرار خواهد گرفت.
پیش از این یادداشت اول و یادداشت مربوط به صبح روز دوم روی پرتال قرار گرفت.
مطلب حاضر مربوط به برنامه های عصر روز دوم این سفر است.
یادداشت های روزانه دانشجو معلمان از سفر به مالزی(یادداشت دوم، قسمت دوم)
امروز پنج شنبه مورخ ٢٠جولای برنامه ی بازدید ما از مجموعه ی (BTP) technology devision در ساعت ٢:٣٠بعد از ظهر تا ٤:٣٠ برگزار گردید.
کارکنان این مجموعه در قالب تیمی 8 نفره برای استقبال از گروه ما آماده شده بودند.
principal (رییس)مجموعه زحمت ارایه مطالب و توضیحات مربوط به پاور پوینت را بر عهده داشت.
سایر افراد نیز با سمت های مختلف از جمله مسئول هوشمند سازی مدارس، تهیه کننده ی برنامه های آموزشی، طراح مواد آموزشی، مسئول مواد آموزشی الکترونیک و مسئول مدیریت منابع حضور داشتند.
مجموعه یtechnology devision ساختمانی گسترده به منظور تحقق اهدافی مانند هوشمند سازی مدارس، به روز سازی روش های آموزش و بهینه ساختن هرچه بیشتر مدارس کشور مالزی است.
جلسه ی ما در اتاق کنفرانس مجموعه تشکیل شد.
مدیریت مجموعه با ارایه ی نکات ضروری و حائز اهمیت به صورت پاور پوینت رئوس مطالب را برای ما توضیح دادند.
در ادامه خلاصه ای از نکات مهم سخنرانی ایشان را بیان میکنیم:
✅اولین نکته ی مهم در صحبت های رییس مجموعه تفاوت نگرش ما به عنوان دانش آموختگان مدارس ایرانی و دانش آموزان مالایایی راجع به ایده ی مدرسه ی هوشمند یاsmart schoolمیباشد.
در اینجا به نقل از صحبت های مدیریت، مدرسه ی هوشمند الزاما و صرفا مدرسه ای با تمام امکانات الکترونیکی و پیشرفته ی روز نیست، بلکه استفاده ی بهینه از امکانات و ارتقای یادگیری دانش آموزان مدرسه هوشمند تلقی میشود.
مدرسه ای که الزاما از نظر تجهیزات الکترونیک تکمیل باشد به اصطلاح technology rich schoolنامیده میشود.
✅بطور کل اهداف جزیی این مجموعه برای مدارس دولتی مقطع دبستان و دبیرستان به شرح زیر میباشد:
١.آماده سازی دانش آموزان در جهت پیش رفتن با تکنولوژی های روز دنیا
٢.آموزش computational thinkingیا تفکر حسابگرانه
٣.استفاده از مواد آموزشی الکترونیک (e-learning materials)
٤. فراهم نمودن تجهیزات لازم برای تدریس موفق در مدارس، ازجمله آزمایشگاه های زبان و وسایل الکترونیک مورد نیاز
٥.و در نهایت هدف کلی، تربیت دانش آموزانی است که تنها استفاده کننده ی تکنولوژی نیستند بلکه سازنده ی آن (technology creative) باشند.
✅ ایشان راجع به محاسن و معایب استفاده ی از موبایل برای دانش آموزان در مدارس نکاتی را بیان کردند.
استفاده از گوشی همراه در مدارس این کشور ممنوع است و از جمله دلایل آن میتوان به این مسئله پرداخت که موبایل میتواند جای دانش آموز را در کلاس درس بگیرد.
دانش آموزان با ضبط ویدیو از تدریس معلم میتوانند مواد درسی را ذخیره نمایند و این عمل باعث کمرنگ شدن حضور فعال در کلاس درس میشود.
علاوه بر آن کنترل و نظارت بر این امر کار دشواریست که از عهده ی کارکنان مدرسه خارج میباشد.
نکته ی قابل توجه دیگر، صحبت های یکی از کارکنان مجموعه به نام آقای راجا بود که در رابطه با پورتال رسمیه (Spp.moe.edu.my)
این مجموعه توضیحاتی ارائه داشت.
این وب سایت شامل بخش هایی پیرامون دروس مختلف آموزشی است که برای مثال در رشته ی زبان انگلیسی میتواند مورد استفاده ی تمام معلمین به صورت جهانی(global) قرار بگیرد.
در پایان سخنرانی و پذیرایی با میان وعده ی مالایایی، این مجموعه هدایایی را برای ما دانشجو معلمان ایرانی در نظر گرفته بودند و ما هم متقابلا هدیه ای را به رسم یادبود تقدیم به مجموعه کردیم.
(به قلم فرخنده مودی)