نخستین کارگاه آموزش علوم تجربی بر مبنای کاوش گری (IBSE) در پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد برگزار گردید.
این کارگاه توسط دکتر حمید رضا وطن پور استاد دانشگاه فرهنگیان مشهد برای دو گروه از دانشجو معلمان پردیس برگزار شد.
در این کارگاه دانشجویان با این روش و اهداف اساسی آن آشنا شده و چگونگی اجرای آن را در کلاسهای درسی آموختند. به گفته ی دکتر وطن پور در این روش دانش آموزان همانند یک دانشمند به حل مسئله و تفسیر مشاهدات می پردازند و با ارائه ی فرضیات خودشان به دفاع از فرضیه پرداخته و با وسایلی که دارند به طراحی آزمایش و ساخت وسایلی می پردازند که بتواند فرضیات آنها را اثبات کند.
البته برای یافتن پاسخ ی مسئله ی نسبتا پیچیده،دانش آموزان مرحله به مرحله با انجام فعالیت هایی به یافتن پاسخ نهایی راهنمایی می شوند. در نهایت دانش آموزان نه تنها به پاسخ مسئله دست می یابند که سوالات جدیدی نیز در ارتباط با آن مسئله طراحی می کنند تعا زمینه پژوهش بعدی را فراهم آورند و فرایند پژوهش پویا باقی بماند. همچنین دانش آموزان با تولید علم و نوشتن انچه به آن دست یافته اند در می یابند که پارامترهای زیادی در این امر موثرند.
از جمله خواهند فهمید که نوشتن یک دانش تولید شده کار آسانی نیست وبه ویژه فرهنگ و زبان در چگونگی نگارش دانش تولیدی نقش اساسی دارند. درک می کنند که متون نوشته شده در کتب درسی به سادگی نوشته نشده اند و برای نوشتن آنها و کلمات به کار گرفته شده بسیار تحقیق شده و کارشناسی صورت گرفته است.
در آخر دانشجویان به نوشتن یک موضوع از کتاب درسی که با روش IBSE قابل تحقیق و پاسخ دهی می باشد کارگاه را پایان می دهند.
نخستین کارگاه IBSE در دی ماه ٩٥ در دانشگاه اصفهان با همکاری موسسه LAMAP فرانسه و سازمان ECOSF و وزارت آموزش و پرورش با شرکت تعدادی از اساتید علوم تجربی برگزار گردید و شرکت کنندگان در این دوره کارگاه های متعددی را در کشور برگزار نمودند.