مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی

مشروح بیانات دکترمحمدعلی نجفی مشاور رئیس جمهور درنشست صمیمی با اساتید دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی پیرامون سند2030

مشاوررئیس جمهور ظهرشنبه درنشست صمیمی با اساتید دانشگاه فرهنگیان استان که باحضورمعاون سیاسی ،اجتماعی وامنیتی استاندار وجمعی ازمنتخبین دوره پنجم شورای اسلامی شهرمشهد درمحل سالن جلسات ساختمان شهیدخورشیدی پردیس شهیدبهشتی برگزارشد به  تبیین ابعاد مختلف سند 2030 پرداخت وگفت:پیشینه سند2030 به قبل از 1990 وزمانی برمی گردد که سازمان یونسکو درصدد تهیه سندآموزش برای همه بود ودراجلاس تایلند موضوعات واهدافی همچون آموزش کودکان دنیا و...مطرح ودر 1999ارزیابی وبامشارکت یونسکو وبرخی کارشناسان بین المللی این سند تبدیل به بیانیه اهداف توسعه هزاره ودرسال 2000ارائه واز سال 2001 دنبال وموضوع توسعه پایدار به صورت مفصل تردرآن گنجانده شد ومقرر گردید کشورها ظرف 15 سال اقدامات مناسبی در راستای توسعه پایدار انجام دهند وازسال 2013 کمیته هایی برای ارزیابی اقدامات دولت ها وبرای بررسی اهداف هزاره سوم شروع به کارکرد ودر سال 2015  این موضوع به عنوان دستورکار 2030 که عنوان آن دگرگون ساختن جهان بود؛ مطرح و درسپتامبر2015 درمجمع عمومی سازمان ملل توسط سران کشورها تایید وجایگزین سنداهداف هزاره سوم شد.

وزیراسبق آموزش وپرورش افزود:در سند2030 برای توسعه ی پایدار17 هدف اصلی و 169هدف جنبی مشخص  وهدف چهارم وپنجم تضمین آموزش با کیفیت ،فراگیرومادام العمر برای همه ودستیابی به تساوی جنسیتی  وتوانمندسازی زنان ودختران عنوان گردیده وبرآموزش به عنوان عامل موثردر رسیدن به اهداف سند باتاکیدبرحاکمیت واولویت ها وظرفیت های ملی ،تمامیت واستقلال ارضی کشورها وعدم تعارض با ویژگی های هرکشور لحاظ شده است ودر اینچئون کره جنوبی نیز با حضور 120 وزیر از 160 کشور با محوریت آموزش به عنوان اصلی ترین هدف وبه صورت کیفی،برابر ومادام العمر برای همه بیانیه ای توسط یونسکو تهیه وتنظیم و شناخت آموزش به عنوان مهمترین پیشران آموزش وپرورش ومحورتوسعه پایدارمدنظرقرار می گیرد.

دکترنجفی بایادآوری این نکته که آموزش یکی ازحقوق انسان ها برای توانمند شدن است افزود:اختصاص لااقل 4تا6 درصدGDPکشورها به آموزش از اهداف 2030 است ودر سال 2017 به طور متوسط 5درصدGDP و 13.7درصد بودجه عمومی دولت ها به آموزش اختصاص داشته که درایران از لحاظ اختصاص بخش دولتی به 13.7 نزدیک ودر GDP کمتر می باشد.

مشاور رییس جمهور دربخش دیگری از سخنانش کم اطلاعی از محتوای سند 2030  درسطح جامعه و عدم تبیین مناسب این سند توسط وزارت آموزش وپرورش ودولت را از مواردی خواند که عمدتا دست آویز سوء استفاده ابزاری از این سند شده است وگفت:اهمیت تساوی جنسیتی در آموزش که به یک مانع جدی در امرآموزش کشورها تبدیل شده و سو ء استفاده از 246 میلیون دختر وپسر در داخل واطراف مدرسه در دنیا که بخش عمده ای دختران می باشند ولزوم احساس امنیت زنان ودختران موجب شد  آموزش جامع جنسی مبتنی برآگاهی بخشی وپیشگیری منطبق بر مسائل ملی ومحلی با تاکید براین که درآموزش، محتوا و...هیچ اجباری وجود ندارد درسال 95 به صورت سندملی 2030 توسط یونسکو تهیه ودرآن در دوجا صرفا به صورت تنظیم خانواده اشاره شود.

دکترنجفی درپایان اذعان کرد:معتقدم بسیاری از منتقدین هیچکدام از 4سند را(هزاره سوم،2030 سازمان ملل،بیانیه 2015اینچئون و سندملی یونسکو) رانخوانده وسوءاستفاده ای که از موضوع سند شد حاکی از بی اخلاقی بخصوص در هنگامه انتخابات بود.