مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی

دکتر مهرمحمدی در جلسه هم اندیشی مدیریت دانشگاه و اعضای هیات علمی عنوان کرد:
حل مسائل اعضای هیات علمی تطبیقی از مسیر وزارت علوم و تحقیقات سریعتر و مطلوب تر است

 

جلسه هم اندیشی مدیریت دانشگاه فرهنگیان با اعضای هیات علمی و همکاران پردیس ها که پنج شنبه 5 اسفند با حضور اعضای هیات رئیسه دانشگاه در سازمان مرکزی برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان اعضای هیات علمی کشور و همکاران پردیس ها به بحث و تبادل نظر ارائه پیشنهاداتی در خصوص پیگیری وضعیت اعضای هیئت علمی تطبیقی، پرداخت معوقات حق التدریس، مشکل پایه های معوق، اهمیت توجه به دانشگاه فرهنگیان، سیر نزولی کاهش پذیرش دانشجو و مسائل پیش رو برای کسب امتیاز اعطای رتبه و... پرداختند.

دکتر مهرمحمدی نیز در سخنان خود ضمن پاسخگویی به مسائل و پرسش های طرح شده با قدردانی از زحمات مدیران ارشد دانشگاه در رسیدن  به مرتبه و درجه  مطلوب  به رغم موانع موجود تصریح کرد: این قدردانی به این معنا نیست که نقدی به بنده و هیات رئیسه وارد نیست، با توجه به نقد ها و مسائل موجود در برخی حوزه های ستادی،  افزایش رضایتمندی و تحصیل رضایت خاطر بیشتر اساتید از اهمیت خاصی برای ما برخوردار است و تمامی ما باید برای افزایش کارایی تلاش کنیم.

وی با اشاره به تجدید پیمان و عهد خود برای خدمت صادقانه در راستای اعتلای دانشگاه با مجموعه دانشگاه فرهنگیان و اساتید خاطر نشان کرد: من به حقیقت و حقانیت دانشگاه فرهنگیان این نهاد شریف و مقدس باور دارم و با تمام وجود تا زمان حضورم از هیچ فرصتی در جهت اعتلاء و توسعه دانشگاه فرهنگیان و خدمت به تربیت معلم کشور فرو گذار نمی کنم.1

دکتر مهرمحمدی حل مسئله هیات علمی تطبیقی را از جمله اقدامات در راستای انجام این تعهد عنوان و ضمن تاکید براهتمام در مرتفع کردن آن به راهکارهای پیشنهاد شده برای حل این موضوع از جمله گرفتن حکم حکومتی، اقدام از طریق شورای انقلاب فرهنگی به عنوان تصویب کننده اساسنامه دانشگاه و حکم رئیس جمهور رئیس هیات امناء دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد.

وی افزود: صرفنظر از اینکه رئیس هیئت امناء کیست، مفروض کار و کارکرد هیات های امناء این است که در چارچوب قوانین بالادستی کار کنند نه فارغ و مستقل از آنها و گفت: کسی از پیشنهاد همکاران مبنی بر دریافت دستور مستقیم از رئیس محترم جمهور، گرفتن حکم حکومتی در مرتبه بالاتر از رهبر معظم انقلاب و یا ورود شورای عالی انقلاب به این مقوله، ناراضی نیست و انکار نمی کند که این اتفاق خیلی خشنود کننده است اما  با توجه به تجربیات و سوابق مدیریتی چقدر این نگاه ها واقع بینانه است؟

سرپرست دانشگاه با اشاره به برخی مطالبات مبنی بر اینکه دانشگاه مورد تایید مقام معظم رهبری است گفت: ای کاش تاییدات ایشان در بدنه مراجع و مجامع سیاست گذاری و تصمیم گیری به شکل بارزتری جاری و ساری می شد.

وی با اشاره به اهتمام و تلاش برای جلسه هیئت امناء با حضور رئیس جمهور آن را حرکتی در راستای  شتاب بخشیدن به حل مسائل و کمک به توسعه دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: با شناختی که از شرایط و مشکلات کشور داریم و اینکه حتی تا کنون شورای عالی آموزش وپرورش موفق به تشکیل جلسه با حضور رئیس جمهور نشده است، حضور ایشان در هیئت امناء دانشگاه فرهنگیان می تواند دور از انتظار باشد.

دکتر مهرمحمدی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان مسیر وزارت علوم را به عنوان مرجعیت بحث آموزش عالی کشور  و راهکاری سریع برای نتیجه بهتر انتخاب کرده است، اظهار کرد: ما نباید به عنوان دانشگاهی که تابع قوانین وزارت علوم است و در اساسنامه نیز آمده مسیری را طی کنیم که موجب تضعیف نهاد متولی آموزش عالی کشور باشد، اما اگر از این مسیر به نتیجه نرسیم چاره ای نداریم و باید آنچه باور داریم را از مجاری دیگر دنبال کنیم اما مسیر اصلی وزارت علوم است.

وی همچنین بر تلاش برای حضور ریاست جمهوری در هیات امناء دانشگاه  و ورود به مسائل دانشگاه بنا به اهمیت و حقانیت دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد.

دکتر مهر محمدی در ادامه تعریف هیات علمی تطبیقی را برای ساماندهی و تمایز میان اعضای مشمول تبدیل وضعیت با تطبیق وضعیت دانست و گفت: حکم هیات علمی تطبیقی وجه ممیزش آن است که هیات علمی رسمی و تابع فرایند تبدیل وضعیت نیست و وجه اثباتی آن، این است که افرادی که این حکم دریافت می کنند از نظر دانشگاه فرهنگیان تابع قواعد و آئین نامه استخدامی اعضای هیات علمی هستند و تمام امتیاز های آئین نامه استخدامی را برای آنان در دانشگاه فرهنگیان  مد نظر قرار می دهیم.

وی مجموعه پیشنهاد های نه گانه پیرامون هیئت علمی دانشگاه ازجمله تقلیل به کسب 60 درصد امتیاز برای مرتبه بالاتر و حذف امتیاز وتویی در بحث صلاحیت علمی  را منطبق و هماهنگ با پیشنهاد های نمایندگان اعضای هیئت علمی و همکاران  برشمرد و افزود: به این 9 بند اعتقاد داریم و  باور دارم که در چهارچوب این 9 ضابطه بومی شده میتوان برای تبدیل وضعیت همکاران تطبیقی حرکت کنیم و تعداد بیشتری از همکاران را شامل تبدیل وضعیت و صدور حکم هیات علمی رسمی کرد.

دکتر مهر محمدی با اشاره بر اینکه سرمایه عظیم و انرژی و زمان اساتید نباید صرف این مقولات شود ابراز امیدواری کرد: در جلسات آتی از این مباحث عبور کنیم و به بحث های دقیق علمی و فنی در راستای اعتلای تربیت معلم و حل مشکلات وارد شده و بتوانیم معلم تراز جمهوری اسلامی را جامعه عمل پوشانده و در آن زمینه ها همفکری و رایزنی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه من دانشگاه فرهنگیان را با تمام وجود به عنوان حقیقت اجتناب ناپذیر در نظام جمهوری اسلامی ایران و دانشگاهی استراتژیک و حاکمیتی در خدمت توسعه کشور می دانم اظهار کرد: جایگاه دانشگاه فرهنگیان، جایگاه بی بدیلی است و لفظ دردانگی دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر این شناخت و نوع نگاه بر دانشگاه و موجودیت آن به عنوان مسئله ملی و زیربنایی تربیت معلم است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان نگاه کمی به افزایش دانشجویان و ماموریت دانشگاه را رویکردی مخل، مخرب برای دانشگاه دانست و تصریح کرد: اجازه نمی دهیم که سالی 25 هزار دانشجو وارد دانشگاه فرهنگیان شود که اگر این اتفاق می افتاد از کیفیت تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان هیچ باقی نمانده بود.

وی اضافه کرد: امکانات و زیر ساخت های دانشگاه پاسخگوی افزایش نیست و ما نمی توانیم نسل آینده را فدای این نگاه سطحی کنیم.

دکتر مهرمحمدی با بیان اینکه باور دارم تربیت یک معلم با کیفیت و مطابق استانداردهای لازم، ارجحیت دارد به تربیت صد معلم بی کیفیت اظهار کرد: نمی خواهیم هرگز دانشگاه فرهنگیان پذیرش خود را با صد درصد نیازهای آموزش و پرورش منطبق کند.

وی با اشاره به سیر نزولی پذیرش دانشجو به منظور مهار  کمیت و اقامه کیفیت در دانشگاه فرهنگیان گفت: انتظار دارم تحلیل ها در این خصوص عمیق تر باشد، اقامه کیفیت برای هر کس که دل در گرو  نظام تعلیم و تربیت دارد باید حرف اول بزند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه ابراز امیدواری کرد:  با اهتمام و تلاش های بسیار پس از 10 سال در این راه دانشگاه به استانداردهای بین المللی دست یابد و تربیت معلم در دانشگاهی اتفاق افتد که نه فقط به نام، بلکه در حقیقت یک دانشگاه باشد.

وی با اشاره به تربیت و فارغ التحصیلی دانشجویان مطابق با حدودی که بنیانگذاران دانشگاه پیش بینی کرده اند براساس برنامه راهبردی مصوب افزود: علیرغم کاهش جمعیت پذیرش دانشجو معلم از روش های متنوع مانند چهار سال ، 2+2، 1+4 و 2+4 سالی 34 تا 35 هزار فارغ التحصیل خواهیم داشت.

دکتر مهرمحمدی خاطر نشان کرد: این 50 درصد تامین نیازها از سوی دانشگاه مربوط می شود به برآورد نیروی انسانی آموزش و پرورش از حال تا 5 سال آینده که احتمالا سالی 70-80 هزار نفر است و آن هم به دلیل مواجه شدن با حجم عظیمی ازنیروی هایی است که موسم بازنشستگی آنان رسیده و پس از این دوره حجم نیاز تعدیل خواهد شد.

وی با اشاره به تعویق در پرداخت حق التدریس بدلیل مشکل کمبود اعتبار  و مسائل ادرای در ستاد و استان ها برای ارسال مستندات و گزارش ها گفت: خوشبختانه با پیگیری ها و تخصیص منابع از سازمان برنامه  و دریافت 20 میلیارد تومان اعتبار ، پیش از پایان هفته حق التدریس تمام اساتید مشارکت کننده که در دوره مهارت آموزی در 20 استان و نیز حق التدریس معوق 5 هفته آخر سال 94 تا پایان تابستان  95 پرداخت خواهند شد.

دکتر مهرمحمدی  در خصوص بخشودگی که اعضای هیات علمی داخلی بودند و به هیات علمی تطبیقی برگشتند و از 1 مهر 92 تا 22 بهمن 93 بدلیل تبدیل وضعیت با بدهی هایی مواجه شدند اظهار کرد: در بحث بخشودگی تصمیم گرفته شد تا این مبلغ فعلا از هیچ فردی کسر نشود تا  مصوبه ای برای بخشودگی از هیات امناء  بگیریم و بخشودگی را نهایی کنیم.

وی از توافق برای اختصاص وام اعضای هیات علمی تا سقف 15 میلیارد تومان از بانک تجارت خبر داد و تصریح کرد: پروند های متقاضیان این وام درحال بررسی است و بهره آن از 18 درصد به 15 درصد تقلیل یافته است، گمان میکنم با این رقم به طور نسبی رضایت خاطر همکاران کسب شود.

سرپرست دانشگاه طرح مشکل پایه های معوق و پیگیری آن در سطح وزات علوم و به شکل رسمی و بر اساس ضوابط آئین نامه استخدام هیات علمی را مطلوب و مناسب عنوان و اظهار کرد: براساس این آئین نامه حداکثر تا 5 پایه  ارتقاء می یابند که پیشنهاد شده در این دانشگاه حداکثر تا 10 پایه افزایش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر مسیر وزارت علوم منتج به نتیجه مطلوب نشد داخلی، مسئله را حل می کنیم  گفت: براساس تصمیم هیئت رئیسه 1 الی 2 پایه برای سال 94یا 93و 94 بدون پیش شرطی به اعضای هیات علمی تطبیقی پایه ها تقدیم خواهد شد و تعداد 200 نفر اعضای هیات علمی که در سال 94 با کسب امتیازات لازم موفق به دریافت پایه شدند به عنوان پایه تشویقی برای آنان باقی خواهد ماند.

دکتر مهرمحمدی با اشاره به پرداخت فوق العاده سختی کار  آن را جنبه نمادین و نشانگر اراده دانشگاه در جهت رفع مشکلات برشمرد و اظهار کرد: دانشگاه در بودجه سال 96 مبلغ 30 میلیون دلار از محل صندوق توسعه در قالب بودجه ای برای خرید تجهیزات دانشگاه ها دریافت خواهد کرد که  امیدواریم با وارد شدن این منبع توسعه چشمگیر زیر ساخت ها در دانشگاه اتفاق بیفتد.