همزمان با هفته پژوهش « 22 آذرماه»، نشست علمی تحلیل محتوای کتاب های دبستان به همت کانون علمی پژوهشی در محل این مرکز برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی به نقل از واحد شهید رجایی تربت حیدریه،دکتر بابایی، سرپرست مرکز با عرض خیر مقدم به مهمانان ویژه نشست به سخنرانی خود با موضوع تحلیل محتوا به مثابه روش پرداختند. ایشان همچنین نکاتی را در باب ضرورت آشنایی با تحلیل محتوا برای نو معلمان و معلمان با سابقه یادآور شدند. بعد از سخنرانی ایشان، نماهنگی مربوط به شهرستان تربت حیدریه پخش شد که جذابیت خود را با سرود دانشگاه فرهنگیان ادغام کرده بود. سپس آقای دکتر عبدالحسین زاده در مورد رویکرد سازنده نگری و رویکرد انتقادی در کتاب های درسی به ایراد سخن پرداختند. ایشان عنوان کردند روش های تدریس موجود در کتاب درسی باید منطبق بر رشد ذهنی دانش آموزان باشد و سپس به سوالات دانشجویان و میهمانان که در این زمینه پرسیده شد، پاسخ دادند. در ادامه آقای دکتر قائمی به تحلیل محتوای یکی از کتاب های درسی به روش ویلیام رومی و Q پرداختند و گرایش های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کتاب فارسی پایه ششم را بررسی کردند و نتایج کار را به میهمانان عرضه نمودند. بعد از دکتر قائمی، دکتر داودیان به ارائه سخنرانی خود با عنوان تحلیل شعر روباه و زاغ پرداختند. گریزی هم به ترجمه های دیگر شعر روباه و زاغ داشتند که بهترین نمونه ی آن را همان اثر حبیب یغمایی که در کتاب آمده است، ذکر کردند. به عنوان آخرین سخنران استاد آفتاب سوار به تحلیل خط فارسی در کتاب های دوره دبستان پرداختند. ایشان تاکید در این دوره را فقط بر تمیز نویسی و خوانا نویسی دانستند و استفاده زیاد از خط تحریری در کتاب های دبستان را افراطی برشمردند. سپس به سوالات دانشجویان پاسخ دادند و چند نمونه از تکالیف دانش آموزان که با خط تحریری آن ها را مشق کرده بودند، به نمایش گذاشتند و به بازخورد این نوع تکالیف پرداختند. ایشان در پایان توصیه هایی از تجربه های خود که در طی سال های متمادی کسب نموده اند، برای نومعلمان خاطر نشان کردند. در پایان دکتر قائمی برای بار دوم برای جمع بندی نهایی این نشست به جایگاه تشریف آوردند. ایشان این نشست را به عنوان پلی برای شروع نشست های آتی و پیش رو دانستند.
در پایان نشست هم از دانشجویان پژوهشگر برتر دانشگاه که در حیطه های مختلف علمی و پژوهشی که آثار آن ها در همایش های مختلف پذیرفته شده بود، تقدیر به عمل آمد.