وزیرآموزش و پرورش درگردهمایی معاونان آموزش متوسطه سراسرکشور و روسای ادارات مشاوره :
سال 95 سال اجرای نظامند و متوازن سند تحول بنیادین براساس نقشه راه است
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ؛ عصرامروز علی اصغر فانی در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه سراسرکشور و روسای ادارات کشورکه در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد ، با تبریک فرا رسیدن ایام بزرگداشت مقام معلم اظهار کرد: مساله اساسی آموزش و پرورش برای سال تحصیلی 96-95 استقرار پایه دهم و هدایت تحصیلی دانش آموزان در شاخه ها و رشته های مختلف دوره ی متوسطه است
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی براینکه «آموزش و پرورش دارای چهل میلیون مخاطب مستقیم است» تصریح کرد : وزارت آموزش و پرورش به لحاظ کمی و کیفی قابل مقایسه با هیچ دستگاهی نیست و به همین جهت اثر گذارترین دستگاه در مقایسه با دیگر دستگاه ها به حساب می آید و از این رو باید از تلاش همه معلمین و فرهنگیان عزیز تشکر کرد .
عضو کابیته تدبیر وامید خاطر نشان کرد : خط مشی آموزش و پرورش دولت یازدهم رسیدن به نظارت اجماعی در اتخاذ تصمیمات و برنامه های آموزش و پرورش که نتیجه این هماهنگی ها علی رغم زمان بر بودن باعث هم افزایی برنامه های دستگاه تعلیم و تربیت است
وزیرآموزش و پرورش ادامه داد : معاونت هاو سازمان های مختلف آموزش و پرورش باید نسبت به تنظیم برنامه های خود در سال 95 براساس نقشه راه سند تحول بنیادین اقدام کنند و پس از آن آموزش و پرورش هیچ برنامه ای را بدون در نظر گرفتن بخش هایی از سند تحول بنیادین اجرا نخواهد کرد .
فانی با اشاره به شعار سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل » خاطر نشان کرد : اقتصاد مقاومتی علاوه برتکلیف عمومی که برعهده همه دستگاه ها ی دولتی و غیردولتی است یک تکلیف دیگرنیز براساس فرهنگ سازی به دوش دارد که به عنوان یکی از ساحت های شش گانه تربیت با عنوان ساحت« زیست حرفه ای و اقتصادی » به آن پرداخته می شود و درآن دانش آموز باید در طول مدت تحصیل باید کسب کار ، مهارت های حرفه ای و مبانی اقتصاد آشنا شود تا بتواند یک عنصر مفید درجامعه باشد
عضو کابیته تدبیرو امید به درس های جدیدی که به پایه دهم متوسطه اضافه شده اشاره کرد : و گفت این درس ها می تواند بخش زیادی از خلاهای نظام آموزشی را پر کند و به دانش آموز تربیت برای زندگی کردن را بیاموزد و دراین مسیر ضرورت آماده سازی معلمان از لحاظ مبانی علمی در قالب کلاس های آموزشی به صورت مجازی و حضوری ضرورت اساسی دارد .
وزیرآموزش و پرورش کارهدایت تحصیلی دانش آموزان را بسیار پیچیده مهم خواند وافزود : آینده دانش آموزان درگرو انتخاب درست شاخه و رشته تحصیلی و دراین راستا دانش آموزان ، اولیای آنان ، مدیران مدارس ، کارشناسان مشاوره در ادارات ، مناطق و استان ها باید براساس چهار عامل استعداد ، علاقه ، نیاز جامعه و امکانات آموزش و پرورش عمل کنند و لزوما این چهار عامل در یک راستا نمی باشند و همین موضوع کار هدایت تحصیلی را با دشواری بیشتری مواجهه می کند .
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به جلسه ی شورای عالی اشتغال که روز گذشته با حضور رئیس جمهور برگزارشد اشاره کرد : و ادامه داد در این شورا هدف گذاری تا پایان برنامه ششم توسعه رسیدن به تحصیل 46 درصد دانش آموزان در شاخه های فنی و حرفه ای و کار ودانش می باشد . ودلیل آن این است که فارغ التحصیلان این رشته ها می توانند سریعتر با نیاز جامعه به اشتغال برسند و راهی برای مبارزه با بیکاری به عنوان یک سیاست می تواند مورد استفاده جامعه و دولت ها قرار بگیرد
وی خاطر نشان کرد : اگر به فکر توسعه واقعی کشور هستیم چاره ای غیراز توزیع متوازن در رشته ها و شاخه های کار و دانش و فنی حرفه ای نداریم .و حتی باید به این سمت حرکت کنیم که هر دانش آموز رشته های نظری نیز در دوره ی تحصیلی خود یک مهارت فنی را فرا می گیرد .
فانی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا تجهیز هنرستانها به عهده دو بخش صنعت و تجارت است خاطر نشان کرد : باید پیش نویس قانونی توسط آموزش و پرورش و به طور اخص درمعاونت آموزش متوسطه تنظیم شود که بتوانیم پس از تصویب آن در هیات دولت این اقدام مهم را به وزارتخانه صنعت ، معدن وتجارت محول کنیم تا آنها نیز بتوانند از ظرفیت نیروی انسانی فنی فارغ التحصیلان این رشته ها در پیشبرد کارهای صنعتی خود بهره ببرند .
فانی افزود برای هدایت تحصیلی نظام مند و منسجم نیازمند نرم افزارهای مناسبی هستیم که این کار باید در مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش و درمدت زمان کوتاهی آماده شود تا بتواند مورد استفاده قرار بگیرد
وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه ارتقا مدیریت آموزشگاهی یکی از برنامه های آموزش و پرورش دولت یازدهم است خاطر نشان کرد : برنامه تعالی مدیریت در دوره متوسطه و برنامه تدبیر در دوره ابتدایی با همین نگرش اجرایی شده است و باعث دستاوردهای خوبی هم شده است و امیدواریم با ارتقا سطح علمی مدیران درمدارس بتوانیم باعث ارتقا کیفیت آموزش و پرورش شویم