وزیر آموزش و پرورش درهمایش یاس مهربانی :
ارکان مختلف آموزش و پرورش باید نسبت به الگوسازی شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) اقدام کنند
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز علی اصغر فانی در همایش یاس مهربانی که به مناسبت ولادت باسعات حضرت فاطمه زهرا (س) در سالن حجاب برگزار شد، با بیان این که آموزش و پرورش بدون حضور فعال خانواده ها قادر به تعلیم تربیت نیست، اظهار کرد: تعارض خانواده و آموزش و پرورش می تواند آثار مخربی در تعلیم و تربیت داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش به مقام زن در اسلام اشاره و تصریح کرد : در قرآن آمده است که «شما را از یک گوهر آفریدیم، همسر شما را هم از آن همان گوهر آفریدیم» بنابراین خلقت زن و مرد از یک گوهر بوده است. در آیه 95 سوره مبارکه آل عمران نیز خداوند می فرماید عمل هیچ عمل کننده ای از شما را چه زن و چه مرد باشد ضایع نمی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم برای رشد و تعالی انسان ها الگوهایی ارائه شده است که از جمله آنها می توان به حضرت مریم، آسیه و سمیه که اولین شهید اسلام است اشاره کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این میان حضرت زهرا (س) اسوه خداست افزود: فاطمه زهرا (س) سرآمد زنان دنیاست نه تنها الگوی زنان و مردان، بلکه الگوی ائمه و حضرت مهدی (عج) است و ایشان در حدیثی فرموده که فاطمه الگوی زندگی من است نه از آن جهت مادر من است بلکه از این جهت که دختر رسول خداست چون پاره وجود رسول خداست، اسوه پذیری از وی همانند اسوه پذیری از رسول الله است.
فانی ادامه داد: نقش خانواده در تربیت را نباید نادیده گرفت. در اسناد مربوط به سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور آمده است که 4 عامل اساسی و بسیار مهم خانواده، حاکمیت، رسانه و نهادها و سازمان های غیردولتی از ارکان تربیت در عصر معاصر هستند.
وی بیان کرد: توفیق در آموزش و پرورش اصلی نیازمند مشارکت خانواده و والدین است و اگر خانواده همراه نظام تعلیم و تربیت رسمی نباشد، تربیت بهینه شکل نمی گیرد و آموزش و پرورش بدون حضور فعال خانواده ها قادر به تعلیم و تربیت نیست.
وزیر آموزش و پرورش به نقش مادران در شکل گیری شخصیت کودکان و تربیت آنها به خصوص در سنین قبل از دبستان اشاره کرد و گفت: در متون اسلامی و همچنین تحقیقات جهانی به این نتیجه رسیده ایم که تربیت فرزند و شکل گیری شخصیت او در دامان مادر و خانواده اتفاق می افتد و اهمیت دوره پیش دبستانی و حضور همکاران فرهنگی ما به عنوان مربی و معلم پس از نقش مادر در اینجا به خوبی مشخص می شود و از این منظر توانمندی و تلاش همکاران فرهنگی ما بی بدیل است.
فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش دختران یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع محسوب می شود، افزود: ما تلاش های بسیاری در این زمینه کرده ایم و از شاخص های خوبی در این زمینه برخوردار هستیم. اهمیت آموزش و پرورش دختران از آنجاست که آنها قرار است مادران نسل آینده باشند و اگر خوب تربیت شوند نسل آینده به خوبی تربیت می شوند.
وی بر ضرورت معاصرسازی شخصیت حضرت زهرا (س) تاکید و اظهار کرد: از همکارانم در بخش های مختلف مربوطه می خواهم که نسبت به معاصرسازی شخصیت حضرت زهرا (س) اقدام کنند. باید رفتار آن بزرگوار تطبیق یافته و بازتعریفی از رفتار او در آموزش و پرورش ارائه دهیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: توانمندسازی همکاران فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. استفاده از پتانسیل زنان مورد تاکید رییس جمهور و مورد عنایت دولت تدبیر است. علاوه بر این باید از توانمندی همکاران زن در مدیریت های آموزش و پرورش و پست های آموزشی بیشتر بهره بگیریم.