مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی

دکتر مهر محمدی در مراسم اختتامیه سومین دوره توانمندسازی مسولان فرهنگی و اجتماعی:
مدیریت چند فرهنگی در نظام تربیت معلم باید به رسمیت شناخته شود
1

 

 

به گزارش روابط عمومی، دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان با حضور در مراسم اختتامیه سومین دوره آموزشی مسئولان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با عنوان برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی موقعیت محور در بابلسر شرکت کرده و از نزدیک در جریان مطالبات و مسایل حوزه امور فرهنگی و اجتماعی و دغدغه های کارشناسان و مسولان فرهنگی و اجتماعی پردیس ها مراکز سراسر کشور قرار گرفت.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، بر پاسداشت و ترویج محبت و معارف اهل بیت علیهم السلام از سوی مسئولان فرهنگی و در کلیه سطوح دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد و نقش ویژه دانشگاه فرهنگیان را در مدیریت جشنواره کشوری قرآن و عترت در سال آینده بسیار حائز اهمیت دانست.

در ادامه، دکتر مهر محمدی اجرای سیاست تمرکززدایی و تفویض اختیار در حوزه فرهنگی و سایر حوزه های دانشگاه به شکل تدریجی را تصمیم جدی دانشگاه فرهنگیان و فلسفه تشکیلات جدید دانست و افزود: در ساختار جدید دانشگاه، مدیران استانی و پردیس ها باید متناسب با شرایط ملی و اختصاصی هر بوم، سیاست های  دانشگاه را عملیاتی و اجرا نمایند. کاستن از پهنای سازمانی و ایجاد چابکی در فرایند ها تنها به این شکل اتفاق می افتد.

وی، همچنین با اشاره به گزارش پژوهشی ارائه شده توسط یکی از اعضای هیأت علمی با محوریت چند فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان، اضافه کرد: متأسفانه تاکنون به مسئله چند فرهنگی و اقتضائات مدیریت نهادهای آموزشی چند فرهنگی کمتر توجه شده، در حالی که اغلب پردیس ها و واحدهای آموزشی ما، ماهیت چند فرهنگی دارند و لازم است شایستگی و چگونگی مواجه کارشناسان با موضوع چند فرهنگی رامورد توجه جدی قرار داد. این تجارب را باید در این نوع جلسات به اشتراک گذاشت تا مسأله چند فرهنگی در سایه مدیریت صحیح در محیط های آموزش دانشگاه فرهنگیان به یک فرصت تبدیل شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در خصوص اینکه چرا محیط ها چند فرهنگی هستند و چند فرهنگی باقی خواهند ماند گفت: موضوع ارتقاء و تضمین کیفیت اولویت اصلی دانشگاه است. ما نباید و نمی توانیم همه رشته ها را در همه پردیس ها و استان ها ایجاد کنیم، در حال ادوین طرح آمایش دانشگاه و ایجاد قطب های دانشگاهی در مناطق 10 گانه کشور هستیم. بنابراین تحصیل در بوم نمی تواند در دانشگاه اتفاق بیفتد.

 

دکتر مهرمحمدی در پایان به مقایسه امر پژوهش و فرهنگ در تربیت معلم پرداخت و افزود: در نظام تربیت معلم پژوهش جایگاه قابل توجهی نداشته و عملا مغفول واقع شده؛ بنابراین اکنون که تربیت معلم توسط یک نهاد دانشگاهی دنبال می شود، باید برای پژوهش پی ریزی  شده و این کارکرد از نو ساخته شود؛ اما گرچه فعالیت و برنامه فرهنگی در پیشینه تربیت معلم سابقه مبسوط و مستوفایی دارد و مغفول نبوده، لیکن با این وجود  با توجه به سرعت تحولات فرهنگی و اجتماعی، ما به نوسازی و نو اندیشی در حوزه فعالیت های فرهنگی بیش از سایر حوزه ها نیاز داریم. فعالیت های کلاسیک فرهنگی می تواند و باید استمرار پیدا کند، ولی امور فرهنگی نباید صرفا به فعالیت های دینی و مذهبی محدود باشد؛ دامنه امور فرهنگی باید مجددا بازشناسی و تبیین شود.

شایان ذکر است پایان بخش این نشست پاسخ به سوالات شرکت کنندگان توسط دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان بود.