مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی

رئیس دانشگاه فرهنگیان:

معیار سنجش عملکرد مدیران دانشگاه، برگزاری باشکوه نماز جماعت است

رئیس دانشگاه فرهنگیان در جمع ائمه جماعت مراکز و پردیس های دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد: مهمترین معیار برای سنجش عملکرد مدیران دانشگاه برگزاری باشکوه نماز جماعت است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، رضامراد صحرایی با اشاره به هشت ویژگی نماز ایده آل یا مطلوب گفت: نماز مطلوب نمازی است که در اول وقت برگزار شود. 
وی با اشاره به آیاتی از سوره های بقره، نساء و ماعون تأکید کرد: ما در هر کجا هستیم باید نماز را در اول وقت بخوانیم زیرا تعهد نسبت به زمان برای نماز، در انسان ابتهاج و انقلاب ایجاد می کند.
صحرایی با جماعت خواندن نماز را دومین ویژگی نماز مطلوب عنوان کرد و گفت: نماز جماعت اجتماع حق پرستان را نشان می دهد، بنابراین با توجه به این که آداب و شرایط اقامه نماز جماعت خیلی مشکل نیست باید بکوشیم نماز را به جماعت بخوانیم.
وی با خضوع و خشوع خواندن نماز را ویژگی مهم دیگر نماز مطلوب برشمرد و افزود: با نشاط خواندن نماز هم ویژگی دیگری است که باید به آن توجه کنیم زیرا تفاوت منافقین و مسلمین در با نشاط نماز خواندن است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان این که "باید نمازی را که خوانده ایم خراب نکنیم"، به نقل از مرحوم استاد فاطمی نیا گفت: هر کار خوب نوری دارد و اگر کسی نور کارهای خوبش را حفظ کند می تواند به مقامی دست یابد که عرفایی نظیر شیخ جعفر مجتهدی دست یافته اند، بنابراین باید  نمازی را که خوانده ایم با گناهانی مانند دروغ و غیبت خراب نکنیم.
این استاد دانشگاه از مواردی همچون خواندن نماز با حضور قلب، خواندن تعقیبات بلافاصله بعد از اتمام نماز و خواندن نماز در مسجد به عنوان دیگر ویژگی های نماز خوب یاد کرد. 
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان این که "وظیفه ما برای اقامه نماز بسیار بیشتر از دیگران است"، توضیح داد: واژه اقامه خیلی معنا دارد چرا که در اقامه باید به مثابه «طبیب دوار بطبه» عمل کنیم همان گونه که پیامبر اسلام (ص) به همین شیوه حکومت اسلامی را اقامه کرد.
صحرایی با تاکید بر این که "موضوع نماز یک وظیفه اداری نیست"، تاکید کرد: این امر بسیار فراتر از ساز و کارهای اداری است و باید توجه داشته باشیم که باید همه چیز با نماز شروع یا به آن ختم شود.
این مقام مسئول با بیان این که "حول موضوع نماز باید چند اتفاق مهم بیفتد"، گفت: مهمترین موضوع کادرسازی است، زیرا نماز مرکز ثقل تکنیک های کادرسازی ما است.
وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید بعد از کادرسازی اتفاق بیفتد، قله سازی است، چرا که ما الگوهای فراوانی داریم که در هیچ نمازی و مسجدی از آن ها نام برده نمی شود.
صحرایی از شهید برونسی به عنوان یکی از شهدایی یاد کرد که باید دانشجویان را با آنان آشنا ساخت.
رئیس دانشگاه فرهنگیان به طرح نظام جامع فرهنگی تربیتی دانشجومعلمان اشاره کرد و گفت: تدوین این طرح آغاز شده و اکنون به مراحل آخر رسیده است و باید تبدیل به نظام شود و در دل قوانین بنشیند.
وی با بیان این که "معماری کلان تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران در سال  1395 به تصویب رسیده است گفت:  بر اساس این برنامه دروس تربیت معلم به دروس تخصصی (CK)، دروس تربیتی (PK)، دروس عمومی (GK) و دروس تربیتی دانشی (PCK) تقسیم می شود و هیچ کاری خارج از این برنامه امکان پذیر نیست.
وی توضیح داد : این سند، برنامه بدی نیست اما با مطلوب فاصله دارد از این رو در حال اصلاح آن هستیم.
صحرایی با بیان این که " بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معلم باید در شش ساحت تربیت شود"، این شش ساحت را شامل  تربیت عبادی اعتقادی، تربیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، تربیت اقتصادی و کارآفرینی، تربیت هنری و زیبایی شناختی، تربیت زیستی و بدنی و نیز تربیت علمی  و فناورانه دانست و گفت باید روشی داشته باشیم که احراز کنیم چگونه در این شش ساحت، تربیت انجام می شود.
وی ادامه داد: بر این اساس طرح های هرمعلم یک مربی قرآن، هر معلم یک امدادگر، هرمعلم یک مربی ورزشی، هر معلم یک زیست بان و هر معلم یک فناور یا کارآفرین ارائه گردیده است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اهمیت تحول در آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم تحول ایجاد کنیم باید این تحول در سه ساحت گفتمانی و شناختی، فرایندی و نهادی اتفاق بیفتد.
وی گفت: در حوزه گفتمانی تحول رخ داده و در حال حاضر گفتمان انقلابی تر و دینی تری حاکم شده است.
صحرایی با بیان این که "در حوزه فرایندی باید فرایندها را اصلاح کنیم"، در رابطه با تحول در حوزه نهادی تصریح کرد: وقتی کار در 100 مرکز و پردیس شکسته می شود، عملاً آن کار نابود می گردد، از این رو من معتقدم باید دانشگاه فرهنگیان به 31 پردیس استانی یا حتی فراتر از آن به 7 یا 8 دانشگاه منطقه ای تبدیل شود. 
این مقام مسئول با بیان این که "تربیت برایند کنش های فراوانی است"، گفت: یکی از این کنش ها آموزش است که اتفاقاً کم اثرترین آن ها است.
وی تأکید کرد ما باید دانشجویان را درگیر مسائل تربیتی کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به پیاده روی اربعین بیان کرد: حس و حال این روزهای دانشگاه فرهنگیان حس و حال اربعین است و تمام استان ها بدون استثنا کاروان هایی را اعزام کرده اند به طوری که تنها از مشهد چهار اتوبوس روانه شده است و علاوه بر آن دانشگاه فرهنگیان در کربلا موکب دارد.
وی خاطر نشان ساخت: اگر این امر فرهنگ شود و ادامه پیدا کند حتماً می تواند عامل تحول باشد.
این استاد دانشگاه با بیان این که "هر کار تحولی یک نقطه شروع می خواهد که باید نقطه اهرمی باشد"، توضیح داد: به عنوان مثال وقتی 50 مساله داریم، مساله ای نقطه اهرمی محسوب می شود که اگر از آن شروع کنیم بتوانیم همزمان 20 مساله دیگر را فعال سازیم.
وی تصریح کرد: بر این اساس دانشگاه فرهنگیان یک نقطه اهرمی محسوب می شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به الگوی آموزشی آمیخته یا معکوس بیان کرد: بر مبنای این الگو کلاس محل یادگیری است نه آموزش وآموزش باید در خانه انجام شود تا کلاس تبدیل به محل یادگیری گردد، زیرا در  آن صورت حل مساله و سطوح بالای تعلیم و تربیت مانند ترکیب، تحلیل، کاربرد و خلاقیت اتفاق می افتد.
صحرایی با بیان این که "عامل تحول معلم است"، گفت: قرارگاه تحول در نظام آموزش و پرورش مدرسه است و ما اگر از مدرسه شروع نکنیم کاری از پیش نخواهیم برد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: اگر دانشگاه فرهنگیان را دانشگاه آینده بدانیم و به اثر عمل و تربیت انسان نیز اعتقاد داشته باشیم، باید بپذیریم که آینده این کشور در گروه همین نماز جماعت های ساده در اول وقت است.
وی تأکید کرد: از نظر من معیار اصلی عملکرد مدیران برپایی نماز جماعت است و نمازهای جماعت در دانشگاه باید با شکوه باشد.
صحرایی تربیت چند ساحتی دینی را وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشگاه ها دانست و گفت: باید ببینیم که چه کار می توانیم انجام بدهیم تا دانشجویان جذب نماز شوند.
این مقام مسئول با بیان این که "آرمان ما معلم الخیر یا معلم قوی است"، اظهار داشت: چنین معلمی علاوه بر این که آن علم را می داند، از نحوه آموزش آن هم آگاهی دارد.
وی تأکید کرد: هر عالمی معلم نیست، اما هر معلمی باید در کار خودش عالم باشد.
صحرایی خطاب به ائمه جماعت دانشگاه فرهنگیان گفت: نقطه شروع معلم قوی شما هستید، چون اگر معلم قوی، مومن نباشد خطرناک است.