مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی

رئیس دانشگاه فرهنگیان:

معلم نقطه اهرم تحول است

رئیس دانشگاه فرهنگیان در آیین گشایش دوره آموزشی رهیاران تحول در مشهد گفت: معلم نقطه اهرم تحول است و اگر می خواهیم آینده را بسازیم باید از معلمان شروع کنیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، دکتر رضامراد صحرایی با تبریک هفته دولت، شهید رجایی را معلم و اسوة تحول در نظام جمهوری اسلامی دانست و بیان کرد: در برنامه تحولی دولت سیزدهم دانشگاه فرهنگیان به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر صحرایی با بیان این که در دوره کنونی دانشگاه فرهنگیان پنج تحول را تحت عنوان «چرخش های نوین تحولی» دنبال می کند، گفت: اولین چرخش، تبدیل دانشگاه فرهنگیان به یک دانشگاه گفتمان ساز و تحول آفرین است چرا که امید می رود این دانشگاه در نقطه ای وضعیت نظام تعلیم و تربیت را دگرگون سازد و از این رو در ده سال گذشته ده بار در بیانات مقام معظم رهبری بر اهمیت تقویت آن تأکید شده است.

وی با بیان این که " در هر سیستمی فشار در نقطه اهرمی بازدهی بالا و اثربخشی سریع دارد"،  گفت: تحول نقطه اهرم می خواهد و نقطه اهرمی در نظام تعلیم و تربیت دانشگاه فرهنگیان است.

دکتر صحرایی دومین چرخش تحولی در دانشگاه فرهنگیان را تبدیل این دانشگاه از یک دانشگاه عادی به یک دانشگاه تحول آفرین در تراز دانشگاه های نو عنوان کرد و توضیح داد: دانشگاه های نسل نو، دانشگاه هایی انعطاف پذیر، خطرپذیر، مشارکت جو، شالوده زدا، باز اندیش و پاسخگوی سریع هستند.

وی پژوهش گرا بودن، ارزش محوری، پویایی، تحول گرایی، تسهیل کنندگی، آینده نگری و آینده نگاری را از دیگر ویژگی های دانشگاه های نو دانست که باید دانشگاه فرهنگیان به سوی کسب این ویژگی ها حرکت کند.

دکتر صحرایی به تربیت معلمان چندساحتی و چندمهارتی به عنوان دیگر چرخش تحولی دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و اظهار داشت: از این پس، معلمان آینده در دانشگاه فرهنگیان علاوه بر دروس آموزشی متعارف متناسب به شش ساحت سند تحول بنیادین شش مهارت را نیز فراخواهند گرفت و در این راستا از همین امسال برنامه های هر معلم یک مربی قران، هر معلم یک امدادگر و هر معلم یک مربی ورزش آغاز خواهد شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان چرخش از تربیت معلم به تربیت مربی و از آموزش به تربیت را دیگر تحول دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: معلمی که امروز در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کند دانش آموزانی را در افق 1420 و 1430 تربیت خواهد کرد، بنابراین باید خود آینده شناس باشد و برای آینده تربیت شود.

وی تأکید کرد: باید نقش سنتی معلم از عرضه کننده دانش به تسهیل گر میدان تجربه یادگیری، تسهیل گر فضای بحث و جدال احسن، ایجاد کننده محیط آموختن و توزیع کننده فرصت یادگیری تغییر کند.

دکتر صحرایی همچنین تغییر آموزش از مباحث عادی و متعارف به مهارت های نرم همانند تفکر خلاق و انتقادی، ذهن آگاهی و خویشتن بانی را به عنوان دیگر مصادیق تحول در دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان این که "دانشگاه فرهنگیان از برنامه آموزشی متناسب با مأموریت خود برخوردار نیست"،  گفت: چرخش تحولی جدی دیگر، اصلاح این برنامه آموزشی به نفع یک هدف کلان در چارچوب سند تحول بنیادین است چرا که اگر قرار است در دانشگاه فرهنگیان همان چیزهایی آموزش داده شود که در دانشگاه های دیگر آموزش داده می شوند، این سوال پیش می آید که فلسفه تشکیل این دانشگاه چیست؟

دکتر صحرایی با اشاره به ضرورت دستیابی به الگوهای بومی گفت: امروز کشور ما در علم، به الگوریتمی دست یافته است که برای ساحت های علمی جدید تجربی نامکشوف است چرا که در درون خود ما شکل گرفته است.

وی تأکید کرد: در تربیت نیز باید به یک الگوی بی نظیر و کاملاً بومی دست یابیم زیرا معلم نقطه اهرم تحول است و اگر می خواهیم آینده را بسازیم باید از معلمان شروع کنیم.