مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی

یکصد و بیست و دومین کرسی ترویجی دانشگاه فرهنگیان کشور در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی

یکصد و بیست و دومین کرسی ترویجی دانشگاه فرهنگیان با عنوان «یادگیری زایا: هشت راهبرد یادگیری مؤثر در ارتقای درک و فهم» در سالن کنفرانس مدیریت امور پردیس های خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی در آغاز این جلسه رمضان نیری مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی با خوش آمد گویی به شرکت کنندگان و حاضران در این برنامه علمی به اهمیت پژوهش و رابطه آن با ارتقای کیفیت آموزش اشاره و از زحمات ناقدان دکتر حسین کارشکی، دانشیار دانشگاه فردوسی و دکتر آیت کریمی استادیار دانشگاه فرهنگیان استان فارس و همچنین تلاش های  دکتر علی سعیدی ارائه دهنده کرسی سپاس گزاری نمود.

 ایشان همچنین کرسی های علمی برگزار شده در کنار سایر برنامه های پژوهشی را با توجه به ادامه استقبال شرکت کنندگان از این برنامه ها مفید و کاربردی دانست.

سپس دکتر سعیدی به معرفی کتاب «یادگیری زایا»، دلایل انتخاب این کتاب برای برگردان به فارسی و نظریه یادگیری زایا پرداختند.

وی اعتبار علمی اثر را با توجه به نویسندگان کتاب به ویژه ریچارد مایر و ناشر دانشگاهی معروف (دانشگاه کمبریج) بالا دانست. از جمله دلایل دیگر برای این انتخاب به پرداختن به یادگیری در محیط های کلاسی، معرفی یک نظریه یا الگوی یادگیری کمتر مطرح در کشور ما و رویکرد مبتنی بر شواهد پژوهشی را برشمرد.

 وی این کتاب را  منبعی عالی برای پژوهشگران حوزه یادگیری دانست که دارای طرح های آزمایشی خلاقانه در حوزه یادگیری است و به بسط موقعیت های یادگیری پرداخته و اثرات مهمی بر تحقیق در زمینه طراحی محیط­های یادگیری دارد.

در ادامه هشت راهبرد خلاصه کردن مطالب به زبان خود، تبدیل متن به یک بازنمایی فضایی، ایجاد یک طرح مطابق با متن، تصور کردن طرح‌هایی منطبق با متن ارائه شده، دادن آزمون‌های عملی از مطالب، توضیح مطالب برای خود، آموزش مطالب به دیگران، و انجام حرکات را به ترتیب معرفی نمود.

 دکتر کارشکی ناقد اول ضمن معرفی شخصیت علمی و آثار ریچارد مایر نویسنده کتاب، انتخاب این اثر را برای ترجمه انتخابی هوشمندانه و ضروری بر شمرد و سبک مبتنی بر شواهد به کار رفته در این اثر را ستوده و آن را الگویی برای نویسندگان دانشگاهی داخلی دانست. در مورد ترجمه کتاب و برخی از اصطلاحات علمی به کار رفته مانند خود همان واژه «زایا» نیز پیشنهاداتی ارائه کردند.

ناقد دیگر جلسه دکتر کریمی نیز توجه به بکارگیری واژه های مانوس برای دانشجویان و یا معلمان را در ترجمه یادآوری کرد.

در این کرسی علمی ترویجی 123 نفر به صورت مجازی و حضوری شرکت کردند.

مدیریت این جلسه بر عهده آقای دکتر محمد ابراهیمی دباغ مدیر گروه ریاضی و فیزیک دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی بود.

 این برنامه به همت اداره پژوهشی دانشگاه برگزار گردید.