مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی

برگزاری هشتادمین پژآهنگ دانشگاه فرهنگیان به میزبانی استان خراسان رضوی

هشتادمین سخنرانی علمی – پژوهشی دانشگاه فرهنگیان با عنوان «پژاهنگ»، روز دوشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ به شیوه مجازی و با میزبانی استان خراسان رضوی، برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی در آغاز این جلسه رمضان نیری مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی ضمن خوش آمد گویی به حاضران و شرکت کنندگان این جلسه سخنرانی علمی فاخر ، از حوزه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، اعضای هیات علمی سراسر کشور و دکتر جواد محقق نیشابوری ارایه دهنده پژآهنگ هشتادم دانشگاه سپاسگزاری نمود.

نیری این گونه سخنرانی های علمی که حاصل دستاوردهای پژوهشی پژوهشگران ارجمند است را فرصتی مغتنم برای بیان دیدگاه های دانشی و پژوهشی دانست و حضور ارزشمند همکاران در جلسه حکایت از توفیق این گونه فعالیت های علمی و پژوهشی در دانشگاه شریف فرهنگیان به ویژه در شرایط کنونی کرونایی جامعه دارد.

در ادامه دکتر جواد محقق نیشابوری عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان با موضوع «جایگاه موسیقی شعر در کلام منظوم» یافته های پژوهشی خود را با حاضران در میان گذاشت.

 عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان  سخنان خود را با تأکید بر هیأت بوطیقایی «موسیقی شعر» آغاز کرد وگفت: از آن جا که در این بحث به هیأت سازمان و ساختمان موسیقی در شعر پرداخته می شود و نیز از آن به عنوان عنصری در مسیر آفرینش و خلاقیت ادبی نگاه می گردد باید گفت: که موضوع سخن، در اصل «بوطیقای موسیقی شعر» است .

 وی در ادامه با ذکر چهارنوع موسیقی بیرونی، کناری، درونی، و معنوی و بیان تمثیلی برای وضوح آنها، به پیشینه این موضوع در تاریخ ادب پارسی پرداخت و با نگاهی منتقدانه به هریک از آن ها به لزوم باز نگری به تعاریف گذشته و تأمل بر قابلیت های ذکر نشده هر یک از این مقولات تأکید داشت و به پاره ای از یافته های خود اشاره کرد.

نکته حساس بیانات او نقدی جدی بر وضع اصطلاح «موسیقی معنوی» بود که به دلیل ظرافت موضوع حاضران را به مقاله خویش در این باب ارجاع داد که در مجله شماره ۱۲۲«جستارهای نوین ادبی»(دانشگاه فردوسی)در بهار۱۴۰۰ چاپ شده است. وی به موضوع تعریف و تبیین قدمایی از قافیه نیز نگاهی منتقدانه داشت و در موسیقی درونی نیز تأکید فراوانی بر فراگیری علم آواشناسی کرد و جای خالی فصول آن را در تحلیل های موسیقی درونی برشمرد.

دکتر محقق در صدد تحلیل تفاوت های موسیقایی در یک وزن عروضی ثابت با محور قرار دادن حکایت ۴۰۰ بیتی شیخ صنعان از منطق الطیر عطار بود اما زمان کافی برای بیان  موضوع پیدا نکرد و بحث مفصل در باب موسیقی شعر را به جلسات مکفی بعد موکول کرد.

این برنامه علمی به همت حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه فرهنگیان کشور و استان برگزار شد.