مدیر کل نظارت و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان کشور در بازدید از دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی:
تحصیل ده درصد از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کشور در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی
دکتر ایوب ابراهیمی، مدیر کل نظارت و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان کشور در بازدید از پردیس ها و واحد های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: ده درصد از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کشور در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی مشغول به تحصیل می باشند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، دکتر ایوب ابراهیمی، مدیر کل نظارت و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان در جلسه با هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان استان گفت: هویت سازمانی دانشگاه فرهنگیان، با هویت مأموریت گرایی حرفه ای مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و منطبق بر سند تحول بنیادین و پاسخگوی تقاضاهای اجتماعی در حوزه های مرتبط اقدام به تربیت معلم می نماید. این نهاد اصلی تربیت معلم، رکن تحول و تعالی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
دانشگاه در دوران شیوع بیماری کرونا، از نظر زیر ساخت های فن آوری به حدی رسیده است که می تواند با ارائه آموزش های برخط، به طور همزمان به 40000 دانشجو در دروس نظری، کارگاهی و عملی به طور مناسب خدمات ارائه نماید. با توجه به ماهیت و استانداردهای لازم در دروس عملی و کارگاهی و نبود سازوکار مناسب و زیرساختهای لازم در این خصوص، پیش بینی فرایندهای تکمیلی آموزش، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
مدیر کل نظارت و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان، اظهار داشت: بهترین راه برای ساختن سازمانی که برازنده آینده باشد، ساختن سازمانی است که برازنده انسان باشد، در سازمان برازنده انسان، تفکر استراتژیک به مؤلفه های نگرش سیستمی، فرصت طلبی هوشمندانه و آینده نگری معنا پیدا می کند. بر این اساس باید با حکمرانی خوب بتوانیم کاستی های این دوران را به خوبی و با کیفیت مدیریت کنیم. با تعامل، مشارکت و اثربخشی بالا باید زمینه بهره مندی هر چه بیشتر دانشجومعلمان را از برنامه های آموزشی و تربیتی دانشگاه فراهم کنیم.
وی، گفت: حسب اقتضائات و قواعد حاکم در این ایام، نیازمند بازآرایی و تغییرهستیم، برای مدیریت به هنگام باید برخی از قواعد را از نو آفرید به طوری که به نفع دانشجومعلمان و سازمان و مقاصد سازمانی، خدمات را با شایستگی ارائه نماییم. با توجه به اطلاعات موجود، حدود دو سوم از آمار معلمان آموزش و پرورش به دلیل بازنشستگی در سالهای اخیر منتهی به 1404، نیازمند جایگزینی هستند و این موضوع مسئولیت دانشگاه را چندین برابر خواهد نمود.
دکتر ابراهیمی، افزود: خدمات دانشگاه فرهنگیان، ضریب تأثیرگذاری بالایی در جامعه دارد. بر این اساس تربیت و آماده سازی نومعلمان بسیار پراهمیت است. شایسته سازی دانشجومعلمان، موضوع منحصر به فرد آنان است، لذا آماده سازی همگان مراد بوده و شایسته بودن عدهای از آنان، کفایت از شایستگی سایرین نخواهد کرد. لذا باید استانداردهای لازم برای توسعه ابعاد متعدد شایستگی فرد فرد آنان مورد توجه قرار گیرد و از تمام فرصتها به نفع آنان بهره برداری شود.
مدیر کل نظارت و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان، گفت: ملاک و معیار توفیق، کیفیت عمل در میدان و کف کلاس دانشگاه است و روایت گر کیفیت نیز دانشجومعلم خواهد بود. لذا توجه به میدان و فرماندهی میدان در استان، پردیس و مرکز از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در ادامه رمضان نیری، سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: نیاز به تامین نیروی انسانی در بخش های مختلف به خصوص در قسمت سرپرست ها و نیروهای حراست و حفاظت دانشگاه با توجه به افزایش دانشجو و ظرفیتهای ایجاد شده، امری ضروری است.
سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در خصوص آموزش و حضوری یا غیر حضوری بودن آموزش ها در دوران کرونا اظهار داشت: آموزش ترکیبی، تجربه موفق نبوده و باید آموزشها برای هر کلاس کاملا حضوری یا کاملا مجازی باشد.
دکتر سید کمال الدین حسینی معاون هماهنگی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی نیز با تشکر از تلاش همکاران، پشنهادهای خود را در خصوص اولویت بندی آموزش های حضوری، تقسیم کلاس ها به دو گروه بیست نفره با لحاظ تامین مسایل مالی ارائه کرد. وی ادامه داد تخصیص پست سازمانی و تکمیل چارت دانشگاه فرهنگیان قوچان در جهت ارائه خدمات مطلوب از ضرورتی اجتناب ناپذیر هست .
لازم به ذکر است: دکتر ایوب ابراهیمی، طی سفر به استان خراسان رضوی از پردیس های شهید بهشتی، شهید هاشمی نژاد و مرکز ثامن الحجج (ع) مشهد و واحد های دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی تربت حیدریه، دانشور نیشابور و علامه طباطبایی سبزوار همراه با رمضان نیری سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، دکتر حسینی معاون هماهنگی مدیریت امور استانی و دکتر مشکاتی رئیس اداره نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مدیریت امور استانی این دانشگاه بازدید کردند. دکتر ابراهیمی ضمن بازدید از فضا ها و امکانات موجود در جریان میزان آمادگی این واحد دانشگاهی برای حضور دانشجو معلمان قرار گرفتند.
در نهایت در جلسه ای با حضور روسا و معاونان پردیس ها و مراکز و مسؤولان حوزه های استانی مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی موقعیت کنونی دانشگاه فرهنگیان استان و برنامه های اجرایی برای حضوری شدن بخشی از آموزش ها در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1401 بررسی شد.
همچنین مدیران پردیس ها و واحد ها گزارشی از وضعیت سراها، فضاها و امکانات برای حضور دانشجو معلمان ارائه کردند و کمبود های احتمالی احصا شد.
در پایان دکتر ابراهیمی با جمع بندی نظرات تاکید کرد: حضوری شدن دانشجو معلمان رشته هایی که درس های عملی کارگاهی و آزمایشگاهی دارند منطقی تر و قابل دفاع است. دروس عملی و کارگاهی سایر رشته ها نیز در صورت لزوم می تواند به صورت پودمان های حضوری برگزار شود.