مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی

مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی:

نتیجه گرایی، آفت برنامه های تربیتی است

رمضان نیری مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در نشست با معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: آفت برنامه های تربیتی در کشور، نتیجه گرایی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، جلسه مشترک هیات رییسه دانشگاه فرهنگیان و معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شد.

رمضان نیری مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان گفت: در نظام تعلیم و تربیت اصلی‌ترین رکن، معلم است و همه باید برای تقویت حرفه شریف معلمی کوشش کنند.

مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی افزود: به همان اندازه که نگاه ایجابی در تربیت، مهم است نگاه مخاطب شناسی، عصرشناسی، نسل شناسی، توازن، آزادگی نیز در تربیت مهم و از اصول موثر تربیتی می باشد.

وی اظهار داشت: در حوزه تربیتی یکی از نکات شاخص، شناخت جنس تربیت و تعریف تربیت است؛ تربیت یک رفتار می باشد و باید فراتر از دانش و پژوهش بوده و رویکرد عمل گرایی داشته باشد.

حسین شادکام معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار داشت: در اسلام تزکیه مقدم بر تعلیم است و هدف و فلسفه نهایی از تربیت، پاکی درون است و باید گفتمان نخست آموزش و پرورش، تربیت باشد.

شادکام افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت نخست از ساحت های شش گانه، ساحت اخلاقی – دینی است و ساحت های دیگر حول محور ساحت نخست می باشد و هدف از سند تحول بنیادین، رسیدن به حیات طیبه است.

وی اظهار داشت: هر کدام از عناصر و ارکان مدرسه در پرورش دانش آموزان موثر هستند و همه آنان باید تاثیرگذار در تربیت باشند.

ایشان با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت: معلمان فردا در دانشگاه فرهنگیان، امروز تربیت می شوند و باید آموزگارانی که آینده در جایگاه تعلیم و تربیت قرار می گیرند بتوانند همه ویژگی های یک معلم تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی را با شایستگی داشته باشند و نگاه دانشگاه فرهنگیان یک نگاه تربیتی است و تعلیم و تربیت از هم جدا شدنی نیستند.

 دکتر سید کمال الدین حسینی معاون هماهنگی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، در این جلسه مشکلات و آسیب های تربیتی را از دیدگاه جامعه شناسی بررسی و نکاتی را در این باره یادآور شد.

وی افزود: پایین آمدن جایگاه مربی پرورشی در جامعه، برآورده نشدن انتظارات تعریف شده در ساختار به کارگیری مربیان پرورشی، سبب به وجود آمدن مشکلاتی در نظام تعلیم و تربیت می شود.

 در ادامه مدیران گروه دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی نیز درباره آموزش های تربیتی و برنامه های انجام شده دانشگاه فرهنگیان، برای پرورش آموزگارانی در شان آموزش و پرورش دیدگاه های خود را بیان نمودند.