برگزاری یک صد و یکمین کرسی ترویجی دانشگاه فرهنگیان در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی
یک صد و یکمین کرسی ترویجی دانشگاه فرهنگیان با عنوان " بررسی پدیدارشناسانه پرستش و نیایش رُتبی(فازی) در سه حیطه یادگیری" در سالن کنفرانس مدیریت امور پردیس های خراسان رضوی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی، در آغاز این جلسه رمضان نیری مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی با خوش آمد گویی به شرکت کنندگان و حاضران در این برنامه علمی به اهمیت پژوهش و رابطه آن با ارتقای کیفیت آموزش اشاره و از زحمات ناقدان دکتر سیدحسین سید موسوی، دانشیار دانشگاه فردوسی و دکتر سهیلا فرتاش استادیار دانشگاه فرهنگیان و همچنین تلاش های خانم دکتر فاطمه فرضعلی ارائه دهنده کرسی سپاس گزاری نمود.
مدیر دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی با سپاس و قدردانی از زحمات دکتر طاهری نیا در حدود ۴۰ ماه حضور صادقانه در دانشگاه شریف فرهنگیان افزود: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان در سطح ملی در حوزه پژوهشی پیشرفت های ارزشمندی داشته است و نگاه ما در استان نیز اجرایی کردن برنامه های ابلاغی سازمان مرکزی و بهره مندی از دستاوردهای فاخر علمی و پژوهشی استادان و پژوهشگران دارای ایده و نظر علمی است که مشارکت دانشگاه فردوسی مشهد و دیگر دانشگاه های استان با برنامه های پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، نشان از توفیق نسبی در این راه بوده است.
سپس دکتر فرضعلی در پی ارائه و شرح دو بخش از طرح، ابتدا به تبیین بخش اول یعنی دیدگاه فلسفی حکمت متعالیه در پرستش و نیایش تشکیکی و دارای مرتبه در دو حوزه آنتولوژی (هستی شناسی)و اپیستمولوژی(شناخت شناسی) پرداخت و با شواهد و براهین اثبات شد : ذات حق دست نیافتنی، بدون مرتبه و بسیط است ولی مظاهر صفات و اسماء الهی ذومراتب و به صورت تشکیکی است.
از آن جا که شناخت انسان در نهایت تنها تا شناخت صفات و اسماء الهی ممکن است پس فهم و درک انسان چه در علم حضوری و چه در علم حصولی دارای مرتبه و تشکیکی است.
سپس دکتر فرضعلی در بخش دوم به مقایسه این تشکیک و سطوح تشکیکی در سه حیطه یادگیری بلوم (حیطه شناختی، عاطفی و حرکتی- روانی) پرداخت.
نتیجه این مقایسه به اثبات حرکت اشتدادی فهم و یادگیری مشترک در حکمت متعالیه و دیدگاه بلوم منجر شد.
همچنیندر بخش پیشنهاد دکتر فرضعلی تقدم حیطه عاطفی در آموزش دینی را ضروری دانست و روش الگویی و بارش مغزی را بهترین روش برای تدریس این گونه مباحث معرفی کرد.
در ادامه ناقدان ضمن تاکید بر نقاط مثبت پژوهش توجه به نکاتی را یادآور شدند.
دکتر سید موسوی دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد و به عنوان ناقد بیرونی کرسی ترویجی ۱۰۱ دانشگاه فرهنگیان استفاده از منابع غنی عرفانی و حکمی را در جهت تقویت ایمان و فهم و شناخت بهتر توحید و مراتب آن و اثرات در رفتار فراگیر را متذکر شد .
دکتر فرتاش استادیار دانشگاه فرهنگیان استان تهران و ناقد داخلی کرسی ترویجی ۱۰۱ دانشگاه نیز با نقد بر روش تحقیق و به ویژه عنوان طرح تاکید کرد که این دو حوزه معارف و علوم تربیتی خیلی تناسبی با هم ندارند و می بایست همان بخش معارف به عنوان طرح تفکیک و ارائه می شد.
در پایان دکتر فرضعلی با توضیحاتی، به نقد ناقدان پاسخ داد.
مدیریت این جلسه را دکتر کاظمی تبار مدیر گروه آموزشی الهیات دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی برعهده داشت.
این برنامه به همت اداره پژوهشی دانشگاه برگزار گردید.