مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جلسه کیفیت بخشی به کارورزی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان مطرح کرد:

کارورزی تنها عنصر محو کننده شکاف بین دانستن و توانستن است

قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جلسه کیفیت بخشی به کارورزی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان گفت:کارورزی تنها عنصر محو کننده شکاف بین دانستن و توانستن است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، قاسمعلی خدابنده در جلسه کیفیت بخشی به کارورزی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد تحولات سریع و با شتاب در آموزش و پرورش استان همزمان با ورود دانشجو معلمان مشغول تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به جمع معلمین سراسر استان اظهار داشت: دوره کارورزی یک دوره تمرین و ممارست عملی است که باعث می شود دانشجو معلمان با قرارگرفتن در موقعیت جدید و واقعی کلاس درس قابلیت های خود را شناسایی  و در جهت ارتقا آن ها برآیند.

وی با بیان اینکه دانشجومعلمان در دوره کارورزی با تقاط قوت و ضعف خود آشنا و با تعامل با اساتید و مبادلات اطلاعات، دانش و آگاهی در جهت از بین بردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت و افزایش توانمندی هایشان بر خواهند آمد گفت: مهم ترین فایده دوره کارورزی ایجاد پیوند بین اصول نظری و روش های عملی و مورد نیاز حرفه معلمی و فرآیند تعلیم و تربیت است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی دوره کارورزی را فرصتی برای تمرین روش های ارتباطی در محیط واقعی کلاس توصیف کرد و گفت: دانشجو معلمان در این دوره مهارت های ارتباط کلامی، رفتاری و گفتاری مورد نیاز برای برقراری ارتباط سازنده با مخاطبین خود را فرا می گیرند.

خدابنده با تاکید بر لزوم نظارت و کنترل بر فرآیند کارورزی دانشجومعلمان تصریح کرد: عدم وجود انگیزه کافی در مدیران مدارس و همکاران با سابقه برای پذیرش کارورزان یکی از چالش های مهم این دوره می باشد، نگرش و ذهنیت دانشجومعلمان از حرفه معلمی و آینده کاری خود در این دوره شکل می پذیرد، لذا با توجه به جذب رتبه های برتر کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان و سطح مطلوب انگیزه و سواد علمی این دانشجویان نباید اجازه دهیم با برخی صحبت های دلسردکننده، آنان نسبت به آینده شغلی خود بی انگیزه شوند.

وی با بیان اینکه دانشجو معلمان بایستی با فضای واقعی مدرسه، نحوه تعامل و مواجهه با دانش آموزان و اولیا آنها، تفاوت های فردی دانش آموزان و انتظارات متفاوت دانش آموزان و خانواده های آنها آشنا شوند تا با علم به آن خودشان را برای پاسخگویی به این نیازها توانمندتر سازند افزود: معلم رکن اصلی تعلیم و تربیت است و عملکرد وی در تدریس، کلید فعالیت های یاددهی و یادگیری است.

وی برگزاری دوره کارورزی در نقاط مختلف استان را یک فرصت دانست و گفت:  شخصیت حرفه ای معلمان در دوره کارورزی شکل می گیرد، لذا در مدارس یایستی شرایطی فراهم آید تا شخصیتی تکامل یافته، موثر، مفید و کارآمد از این معلمان شکل گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه دوره کارورزی بایستی سبب شود تا دانشجومعلمان بتوانند ثمربخش ترین روش ها و شیوه های تدریس را در سخت ترین شرایط کاری اتخاذ نمایند اظهار داشت: بهترین موقعیت برای آموزش و فراگرفتن مهارت ها و صلاحیت های حرفه ای برای تبدیل شدن به یک معلم توانمند دوره کارورزی است.

خدابنده با تاکید بر تلاش در جهت اصلاح برخی عملکرد های بی ثمر در آموزش و پرورش به کمک نیروی انسانی جوان و با انگیزه بیان کرد: کارورزی تنها عنصر محو کننده شکاف بین دانستن و توانستن است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان با تاکید بر لزوم استفاده از دانش به روز این نیروهای جوان اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود می توان از تخصص این نیروهای جوان در راستای تولید محتوای الکترونیکی و تهیه خودآموز و درسنامه ها بهره برد.

در ابتدای جلسه رمضان نیری مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیان اینکه معلم در سند تحول بنیادین به مثابه مربی تعریف شده است و ادراک و گفتمان صحیح این مفهوم به گونه ای که بر دل و جان همه معلمان بنشیند یک کار بزرگ تحولی است اظهار داشت: معلم موثرترین عنصر در تحقق ماموریت های نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور است و باید برای مربیگری شایستگی، نگاه، اعتقاد و مهارت های لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به استقرار دانشگاه فرهنگیان با هدف تربیت معلم با سه رویکرد آموزش تخصصی،حرفه ای و تربیت محور اظهار داشت: دانشجویان ورودی دانشگاه فرهنگیان از ظرفیت شناختی، هوش و استعداد بالایی برخوردار هستند و بایستی با ایجاد بستر لازم جهت تعامل مستمر، کسب تجربه و حضور در محیط واقعی کلاس های درسی آنان را در مسیر ارتقا مهارت ها و صلاحیت های حرفه معلمی هدایت نماییم.

مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی معلم رشد یافته، تحول یافته، دارای شایستگی و صلاحیت های حرفه ای، تحول شناس،تحول خواه و تحول آفرین را محور تحول در دستگاه تعلیم و تربیت دانست و گفت: دروس دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان در سه گروه موضوعی(محتوای تخصصی)، دانش تربیتی و دانش ارائه علم تربیتی که جنس آن مهارتی است تعریف شده اند و کارورزی مهم ترین درس در گروه دروس دانش ارائه علم تربیتی می باشد.