برگزاری کرسی ترویجی شماره 64 دانشگاه فرهنگیان به میزبانی پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی
در ادامه ی سلسله برنامه های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در فضای مجازی ، کرسی ترویجی شماره 64 دانشگاه فرهنگیان با عنوان " روش آموزش کاربردی قواعد عربی به ایرانیان و غیر عربی زبانان " به میزبانی پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی و به شیوه مجازی کشوری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، در آغاز این جلسه رمضان نیری مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی ضمن خوشامدگویی به حاضران در سراسر کشور و تسلیت شهادت دانشمند پرهیزگار دکتر محسن فخری زاده ، از انجام فعالیت های پژوهشی و برگزاری کرسی های ترویجی در شرایط فعلی با توجه به شرایط کرونایی و محدودیت های موجود قدردانی کرده و بر ضرورت انجام هرچه بهتر و سودمندتر فعالیت های علمی و پژوهشی تاکید نمود.
نیری اظهار داشت: آن چه همکاران ما را در انجام این برنامه ها و خدمت رسانی مناسب ترغیب می کند استقبال بسیار خوب استادان ،دانشجویان و پژوهشگران گرامی از سلسله برنامه های حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در فضای مجازی است.
وی افزود: ارائه ی مستمر فعالیت های علمی و دستاوردهای پژوهشی تازه از سوی اعضای هیات علمی و مدرسان در دوران کرونایی فعلی نشان از این دارد که پژوهش مجازی ، جذاب و مقبول پژوهشگران است و از برنامه ریزان حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه فرهنگیان و مرکز هوشمندسازی دانشگاه که تمهیدات لازم را فراهم کرده اند سپاسگزاری نمود.
سپس دکتر محمدعلی کاظمی تبار استادیار پردیس شهید بهشتی مشهد به عنوان ارائه دهنده کرسی، به گزارش کار خویش پرداخت.
وی پس از معرفی موضوع کرسی، ابتدا در مورد اهمیت آموزش زبان عربی و ضرورت یادگیری آن سخن گفت و سپس چالش ها و مشکلات پیش روی آموزش زبان عربی را برشمرد و در ادامه به بیان راه کارهای برون رفت از آن پرداخت.
آن گاه روش آموزش کاربردی قواعد عربی را که مبتنی بر نظریه یادگیری فراشناختی هست توضیح و تبیین کرده و ضمن تبیین ویژگی ها و شاخص های این روش، نمونه ای مقایسه ای از آموزش قواعد به روش کاربردی در کنار روش سنتّی ارائه داد.
در ادامه جلسه دکتر صاحب علی اکبری استاد، ناقدکرسی ترویجی و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ، ضمن اظهار خرسندی از انجام این پژوهش و تاکید بر اهمیت یادگیری و آموزش زبان عربی، درباره روش های تدریس موجود و کارهای انجام شده توضیحاتی داده و پیشنهادهایی برای بهبود پژوهش انجام شده ارائه داد.
دکتر صحرایی ناقد کرسی و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی نیز، تبیین بیش تر نظریه یادگیری فراشناختی را مورد تاکید قرار داد.
در پایان دکتر کاظمی تبار با پاسخ به پرسش های ناقدان کرسی، ابراز امیدواری کرد که این پژوهش برای استادان و دبیران زیان عربی سودمند و مؤثر واقع شده باشد.
این کرسی ترویجی کشوری به کوشش اداره پژوهشی استان خراسان رضوی برگزار شد.