به میزبانی واحد آموزشی ثامن الحجج (ع)مشهد برگزار شد؛
نشست علمی تخصصی در دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی
در ادامة سلسله برنامه های معاونت پژوهشی در فضای مجازی، روز شنبه 7 تیرماه ،نشست علمی تخصصی به شیوه مجازی کشوری با عنوان: " بررسی پیش بینی موفقیت مهارت آموزان دانشگاه فرهنگیان در آزمون ارزیابی صلاحیت معلمی با استفاده از کدگذاری متغیرهای طبقه ای " با گزارش دکتر حسن مشکاتی، دانش آموخته رشته سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی و مدرس گروه آموزشی علوم تربیتی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، در آغاز این نشست پژوهشی، دکتر سید عباس میرشجاعیان رییس واحد آموزشی ثامن الحجج (ع) دانشگاه فرهنگیان مشهد ضمن خوش آمدگویی به حاضران به معرفی ارائه دهنده و ناقدین پرداخت.
وی با بیان این که برگزاری سلسله برنامه های حوزة معاونت پژوهشی دانشگاه با نظم و هماهنگی و به صورت شایسته به شیوة مجازی در حال برگزاری است، از حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه، مدیریت استان و برگزارکنندگان این برنامه های علمی پژوهشی قدردانی کرد.
دکتر مشکاتی پس از حمد و ستایش خداوند گفت: موضوع نشست حاضر بررسی پیشبینی پذیری موفقیت مهارت آموزان دانشگاه فرهنگیان در آزمون اصلح بر اساس متغیرهای طبقهای با استفاده از کدگذاری در رگرسیون چند متغیری میباشد.
وی افزود: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث روش، از نوع همبستگی است. جامعه پژوهشی کلیه مهارت آموزان ماده 28 سال 95-94 دانشگاه فرهنگیان کشور است که تعداد آن ها 2823 نفر میباشد. حجم نمونه 341 نفر تعیین شد. نمونه با استفاده از روش خوشهای انتخاب شده و دادههای این پژوهش نتایج حاصل از آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان در شهریور 1395 میباشد.
پژوهشگر برتر سال 1398 دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: نتایج نشان داد که جنسیت، موفقیت مهارت آموزان در نمره کلی آزمون اصلح را پیش بینی میکند. بررسی خرده مقیاسها نشان داد که جنسیت موفقیت در خرده آزمونهای فرهنگی و عملکردی را به طور معنیداری پیش بینی میکند و اما در پیش بینی نمرات خرده مقیاسهای علمی کتبی چهار گزینهای و تدریس خرد نقش معنیداری ندارد. همچنین رشته تخصصی، موفقیت در آزمون اصلح را پیش بینی میکند. بررسی خرده مقیاسها نشان داد که رشته تخصصی، موفقیت در خرده آزمونهای علمی کتبی چهار گزینهای، عملکردی و تدریس خرد را به طور معنیداری پیش بینی میکند.
دکتر مشکاتی ادامه داد بر اساس نتایج این پژوهش، پیشنهاد میشود در جایی که خانمها و آقایان از بقیه جهات در شرایط مساوی هستند، پذیرش خانمها در اولویت قرار بگیرد زیرا صلاحیت حرفهای خانمها از آقایان بالاتر بودهاست. همچنین در رشتههایی که از گروههای مختلف ریاضی، تجربی و انسانی پذیرش دارند، مانند رشته آموزش ابتدایی، پیشنهاد میشود اولویت با دانش آموختگان رشتههای تجربی، سپس ریاضی و بعد از آن دانشآموختگان رشتههای علوم انسانی در اولویت باشند زیرا بر اساس نتایج پژوهش نمرات صلاحیت حرفهای دانشآموختگان رشتههای علوم تجربی از همه بالاتر و بعد از آن علوم ریاضی و علوم انسانی در رتبه آخر قرار میگیرند.
در ادامه دکتر سیدکمال الدین حسینی ناقد علمی این نشست علمی تخصصی، دیدگاههای خود را پیرامون مباحث مطرح شده بیان کرد و اظهار داشت که بررسی علل زیر بنایی رابطهها و تفاوتها میتواند راهگشا باشد. همچنین بیان کرد: اگر آزمون به صورت هماهنگ بودهاست میتواند نتایج استانهای مختلف را با هم مقایسه کرد و تقلیل رشتهها به سه رشته گروه ریاضی، تجربی و انسانی به دلیل کم بودن تعداد آزمودنیها در بعضی رشتهها اتفاق افتاده که میتوانستند فقط همان رشتههایی که آزمودنی کم دارند با رشتههای نزدیک ادغام میشدند و دستهبندی فراتر از سه دسته تشکیل میشد.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در ادامه بر استفاده از رویکرد آمیخته در پژوهش به جای استفاده از روش کمی صرف تأکید کرد و ادامه داد اکنون گروههای مختلف دانش آموختگان دانشگاه چندین سال است که در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند، پژوهشهای مقایسهای عملکرد آنان میتواند راهگشای مسئولین در جهت تصمیم گیری درست باشد.
گفتنی این نشست علمی با همّت امور پژوهشی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی و به میزبانی واحد آموزشی ثامن الحجج (ع) برگزار گردید.