مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی

برگزاری پنجاه و هشتمین کرسی ترویجی دانشگاه فرهنگیان در استان خراسان رضوی

پنجاه و هشتیمن کرسی ترویجی دانشگاه فرهنگیان در استان خراسان رضوی با عنوان "ارزشیابی دوره های کارشناسی ناپیوسته دانشگاه فرهنگیان بر اساس الگوی سیپ" صبح روز شنبه 31 خرداد ماه 99 برگزار شد.

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، در آغاز این برنامه علمی پژوهشی رمضان نیری مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان ضمن خوش آمدگویی به حاضران در این جلسه،  با اشاره به برگزاری سلسله برنامه های حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه به معرفی برگزارکنندگان این کرسی ترویجی پرداختند و از زحمات و کوشش های آنان و حوزة پژوهش دانشگاه  سپاسگزاری کردند.

نیری اظهار داشت خوشبختانه در بهار 99 و با توجه به وضعیت کرونایی کنونی جامعه وبا رعایت تمامی شیوه نامه های بهداشتی ، برنامه های استان در حوزه پژوهش با برنامه ریزی منظم و به صورت کیفی برگزارشد به گونه ای که ما شاهد برگزاری چند کارگاه دانش افزایی ،چند  نشست علمی تخصصی ، چند کرسی ترویجی ، همایش و ... بوده ایم که همه به شیوة مجازی کشوری ارائه گردید که  با استقبال خوب مخاطبین از سراسر کشور قرار گرفت.

  در این کرسی ترویجی دکتر احمدرضا اقتصادی به عنوان ارائه دهنده به معرفی اجمالی الگوی سیپ پرداخت. وی الگوی سیپ را شامل چهار عنصر ارزشیابی از بافت به منظور بررسی اهداف و نیازهای دوره و تطابق آن ها، ارزشیابی از درون داد یا منابع انسانی و غیر انسانی برای دست یابی به اهداف، ارزشیابی از فرایند یا چگونگی اجرا و ارزشیابی از برون داد یا میزان دست یابی به اهداف ذکر کرد.

 وی گفت، بخش کمی پژوهش انجام شده حاکی از مطلوبیت عناصر گوناگون دوره کارشناسی ناپیوسته است اما نتایج بخش کیفی حاکی از ضرورت بازنگری در عوامل مربوط به درون داد، فرایند و برون داد است. تاکید بیش از حد بر دروس دانشی و نیاز به توجه بیشتر به دروس مهارتی، تغییر شیوه های تدریس به سمت شیوه های نوین و ارایه های مجازی برای جلوگیری از الزام حضور معلمان در برنامه فشرده دو روز پایانی هفته، بازنگری و به روز رسانی سرفصل ها و تغییر شیوه های ارزشیابی به سمت ارزشیابی عملکردی از جمله مواردی است که وی در دوره کارشناسی ناپیوسته نیازمند تغییر دانست.

 وی افزود: هر گونه بازنگری و تغییر در این دوره ها مستلزم احصاء تعداد معلمان دارای مدرک کاردانی و رشته های آنان است تا مشخص شود چنین تغییری اساساً مقرون به صرفه است یا خیر. وی همچنین یافته های این پژوهش را در انجام موفق تر دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته موثر دانست.

دکتر رضا پیشقدم استاد و معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان به عنوان ناقد این کرسی، مدل سیپ را مدلی قدیمی و غربی دانست و پیشنهاد کرد که در انجام پژوهش ها باید به از نظریه های و مدل های بومی که با توجه به ویژگی های خاص کشور تهیه می شونداستفاده شود. وی به ضرورت ارائه الگوی مفهومی برگزاری دوره کارشناسی ناپیوسته در این مطالعه اشاره کرد.

 دکتر سید کمال الدین حسینی و دکتر سید عباس میر شجاعیان نیز نقطه نظرات خود را درباره این پژوهش  از جمله استفاده از جدول مورگان ، استفاده از روش ترکیبی نرمال بودن در آزمون تی و...بیان کردند.