مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی:
معلمی کردن صرفاً با ارائه محتوا حاصل نمی شود
مدیر امور پردیس های خراسان رضوی در آیین اختتامیه بخش آوایی مسابقات قرآنی بیست و نهمین جشنواره فرهنگی اجتماعی دانشجومعلمان سراسر کشور، گفت: معلمی کردن صرفاً با ارائه محتوا حاصل نمی شود، بلکه لازمه اش این است که خود معلم رشدیافته باشد.
به گزارش روابط عمومی، در این مراسم که صبح امروز، دوشنبه 17 تیر 98 در پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد، رمضان نیری با اشاره به این حکمت نهنج البلاغه که: " الْعِلْمُ عِلْمَانِ مَطْبُوعٌ وَ مَسْمُوعٌ وَ لَا یَنْفَعُ الْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ یَکُنِ الْمَطْبُوعُ "، اظهار داشت: از دیدگاه امام علی(ع) علم به دو قسم مطبوع و مسموع تقسیم می شود و علم مسموع در صورتی سودمند است که با علم مطبوع توأم شود.
وی توضیح داد: علمی مسموع علم حفظ شده است در حالی که علم مطبوع علمی است که بر حوزه رفتاری فرد تأثیر می گذارد.
نیری با اشاره به توضیحات استاد شهید مطهری در رابطه حکمت مذکور گفت: کسی که فقط از علم مسموع برخوردار است مانند کارخانه ای است که دارای مواد اولیه است اما کار نمی کند.
وی از دانشجومعلمان شرکت کننده در مسابقات قرآن خواست به عنوان عصاره های قرآنی دانشگاه فرهنگیان بسته یادگیری در زمینه قرآن را با عمل کردن به آن و ترویج مفاهیم قرآنی کامل نمایند.
نیری به این سخن دکتر شعاری نژاد، استاد فقید روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد که: "«باید بفهمم و بدانم تا معتقد شوم، باید معتقد شوم تا عمل کنم که عمل محصول اعتقاد است»"، و افزود: یادگیری وقتی ارزشمند است که بسته آن که در این سخن ذکر شده، کامل گردد.
این استاد دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: همه ما افرادی را می شناسیم که دانش زیادی دارند اما فهم ندارند و عمل نمی کنند و در مقابل با افرادی نیز آشنایی داریم که بدون داشتن مدرک تحصیلی و عناوین ویژه از فهم و درک بالایی برخوردارند.
وی سپس با اشاره به این سخن امام خمینی(ره) که: "علم حجاب اکبر است"، بیان کرد: گاهی اوقات علم و مراتب علمی انسان را فریب می دهد و مانع از آن می شود که او مراتب تعالی را طی کند.
نیری با بیان این که:" معلمی کردن صرفاً با ارائه محتوا حاصل نمی شود" گفت لازمه معلمی کردن این است که در مرحله اول خود معلم رشدیافته باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که دانشجومعلمان با بهره گیری از انوار وحیانی قرآن در ابعاد گوناگون زندگی به رشد و تعالی دست یابند.
