معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان:
نکوداشت یکصدمین سال تأسیس تربیت معلم به نهضت تکریم و پاسداشت پیشکسوتان تبدیل شده است
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در مراسم نکوداشت یکصدمین سال تأسیس تربیت معلم در ایران و 84 سال سابقه تربیت معلم و دانش سراها در خراسان رضوی، گفت: این مراسم به نهضت تکریم و پاسداشت پیشکسوتان تبدیل شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، دکتر علی باقر طاهری نیا با بیان این مطلب گفت: در تمام آیین هایی که تا کنون در استان های مختلف کشور برگزار شده است، حضور پیشکسوتان موجب فخر و زینت بخش مجالس بوده است.
دکتر طاهری نیا ادامه داد: علاوه بر ایجاد نهضت تکریم پیشکسوتان، هدف دیگر از برگزاری این آئین، ثبت و ضبط تاریخ یکصدساله تربیت معلم است. وی تأکید کرد: باید پیش از آن که این تاریخچه یکصدساله فراموش شود یا از بین برود نسبت به گردآوری و ثبت آن اقدام کرد.
وی با بیان این که پیام تمام معلمان ماندگار، چیزی جز انسانیت، ادب و متانت نیست، گفت: از میان معلمان تنها نام کسانی باقی می ماند که به اصالت معلم اند و می کوشند که از شاگردانشان نیز نسخه ای بدل از خود بسازند.
دکتر طاهری نیا با طرح این پرسش که "مرز تولید علم کجاست" گفت: سه نظریه در این باره وجود دارد. وی توضیح داد: نظریه خطی به حیات خطی و برگشت ناپذیر علم معتقد است و هدف علم را درک جهان می داند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان افزود: در نظریه دوم حیات علم تابع چرخش است، مسیر علم اوج و حضیض دارد، خطی نیست و رفت و برگشتی است.
دکتر طاهری نیا ادامه داد: سومین نظریه ای که در این مورد طرح شده است، نظریه سلسله مراتبی است که بر اساس آن علم گاهی توقف و گاهی حرکت رو به جلو دارد و از نظر پیروان آن، علم بی پایان است.
وی با طرح پرسشی دیگر که " کدام یک از این نظریه ها به نظر قرآن نزدیک تر است" اظهار داشت: بر اساس بسیاری از آیات قرآن، از جمله آیات تسخیر، علم پایان دارد و پایان آن تسخیر عالم است.
دکتر طاهری نیا توضیح داد: اگر انسان بتواند به ماسوی الله مسلط شود به پایان علم خواهد رسید.
وی افزود: پژوهشگر معتقد مسلمان می داند که که راه نرفته در علم بسیار است و مجهولات او در برابر معلوماتش قطره ای است از دریا، اما به اراده خدا می تواند بر همه مجهولات مسلط شود.
دکتر طاهری نیا تأکید کرد: شعاع دید پژوهشگر مسلمان به گستره تسخیر ماسوی الله است.