مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در شست آموزشی کارشناسان پژوهش دانشگاه:
معلمانی که دارای سوابق زیاد هستند بعنوان مدرس به کار گرفته شوند

سید حمایت میرزاده؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در افتتاحیه نشست آموزشی کارشناسان پژوهش دانشگاه فرهنگیان با طرح بحثی تحت عنوان به"5 + 1  میم"، واژه های مسئله، محقق، مثلث 3 میم، محصل و موضوع مالی به اضافه مجلس را به عنوان اجزای آن برشمرد.

وی در توضیح " میم" اول؛ یعنی "مسئله" گفت: اینطور که بنده از اساتید آموخته ام، پژوهش،فعالیتی است علمی و منظم برای یافتن پاسخ یک مسئله. لذا اگر پژوهشی، مسئله ای را حل کرد، به درد جامعه میخورد!  ولی اگر صرفاً برای تزیین کتابخانه های مراکز پژوهشی یا ارتقاء درجه برخی اساتید باشد، شاید برای خودشان بد نباشد، اما از قِبَلِ آن پژوهش، چیزی عاید ملت نخواهد شد و  مشکل امروز ما دقیقاً همین است که اکثر پژوهش ها، تکراری و موازی کاری بوده و پژوهش هایی است که قبلاً انجام و فقط روی جلدش عوض شده است! چه بعنوان پایان نامه و چه بعنوان قرارداد پژوهشی و عملاً هیچکدام  مسئله ای از مسائل جمهوری اسلامی ایران را حل نکرده اند.

نماینده مردم شریف گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرقت علمی در روز روشن و پیش چشمان همه ما شایع شده و بسیار هم جدی است، افزود : اگر پژوهش های ما نتوانسته مسائل و مشکلات را حل کند، فقط مسئولین مقصر نیستند و مشکل صرفا به کمبود امکانات مربوط نیست!  بیایید بسنجیم که به نسبتِ اعتباراتی که هزینه کرده ایم، چند درصد مسائلمان حل شده است ؟

میرزاده گفت: کشور را یا باید با یافته های علمی اداره کنیم یا با بافته های ذهنی! بافته های ذهنی حاصلش جز سلیقه چیزی نخواهد بود و زود به زود نیز عوض میشود، ولی یافته های علمی میتواند کشور را به پیش برده و نجات بدهد، مشروط بر اینکه مسائل و مشکلات را حل کند.

سخنگوی کمیسیون آمورش و تحقیقات مجلس در تشریح نقش محقق بعنوانِ "میم" دوم موضوع مورد بحثش گفت: امیدوارم که عشق، باعث و انگیزه تحقیق محقق باشد. خدا کند کسی صرفاً برای قرارداد و دریافت حق الزحمه، کار تحقیقی در کشور صورت ندهد. برای توضیح کامل و روشن تر از  3واژه لاتین که با حرف H شروع میشود، کمک میگیرم؛  اولینِ آنها HEAD است؛ سر، مغز و ذهن! کسی که ایده هایی در ذهن دارد و  واقعاً خودش شب و روز روی آن ایده ها، با تمرکز فکر و اندیشه میکند، میتواند حائز یکی از مهمترین شرایط یک محقق صادق باشد.

وی افزود: دومین H ، HEART است؛ قلب. یعنی واقعاً موضوع مورد تحقیق به مثابه عشقش باشد و عاشقانه برای آن زحمت بکشد و تلاش کند و نه برای ارتقاء و پولِ حاصل از آن. و سومین سومین Hهم HAND  است؛ دست. دست هایش حرکت کند و زحمت بکشد. وقتی که عشقش باشد با همه وجود تلاش میکند و زحمت میکشد، نه اینکه برود و یک تحقیقی را بخرد و جلدش را عوض کند. متاسفانه برخی از مراکز پژوهشی فراموش کرده اند که قرار بود یافته هایشان در اختیار مدیران و مسئولین برای اجرا قرار بگیرد.

میرزاده در تشریح بخش دیگری از عنوانِ مورد بخثش(5+1 میم) جزء سوم یعنی "مثلث 3 میم" را متشکل از مدرس، مولف و معلم  عنوان کرد و گفت: مدرس کسی است که در دانشگاه فرهنگیان تدریس میکند. مولف؛ فردی است که کتاب برای بچه های معصوم مینویسد و معلم نیز  همان دانشجو معلمی است که برای معلمی تربیت میشود.

وی در ادامه اظهار داشت: ما با یک زنجیره از هم گسیخته روبرو هستیم؛ مدرسی که در دانشگاه فرهنگیان درس می دهد، مولفی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کتاب مینویسد و معلمی که در دانشگاه فرهنگیان تربیت شده. این درحالیست که از یک سو مولف بر پایه یک قرارداد یا رابطه ای با استناد به مدرک دکتری یا فوق دکتری،  آمده و یک کتابی نوشته، بدونِ اینکه خودش در دانشگاه معلمی پرورش داده باشد و یا حداقل در یک روستایی معلمی کرده باشد! از سوی دیگر نیز معلم از دانشگاهی بیرون می آید که که کتابش از جایی خارج از دانشگاه آمده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به توجه و اهتمام مقام معظم رهبری بر مساله دانشگاه فرهنگیان به جهتِ نقشی که در سرنوشت کشور دارد، افزود: به نظرمیرسد این 3، دیوارهای مختلف هستند و با هم ارتباطی ندارند، در حالی که باید بهم بچسبند تا پلی ایجاد شود یا به مثلثی بهم پیوسته مبدل شود.  شکی نیست فردی میتواند مدرس موفقی در دانشگاه فرهنگیان باشد که خودش قبلاً معلم بوده باشد. همچنین مدرس دانشگاهی که خودش کتاب ننوشته باشد، نمیتواند روش تدریسش را آموزش بدهد و همینطور، مولفی که خودش معلم نبوده، نمیتواند کتابی بنویسد که به درد جمهوری اسلامی بخورد و مسائل را حل کند.

وی گفت: چه اشکالی دارد که مدرس، گاهی از میان معلمین انتخاب بشود. چه اشکال دارد که معلمانی که دارای سوابق زیاد هستند بعنوان مدرس به کار گرفته شوند؟! سازمان پژوهش چرا نباید از همین مدرسان دانشگاه فرهنگیان برای تالیف کتب استفاده کند؟

وی با اشاره به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، گفت: اساسنامه دانشگاه، 5 هدف را دنبال میکند و  اگر این اهداف، محقق شود، هم مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی محقق میشود و  هم نظام. بسیاری از مسائل نیز حل خواهد شد. پس نیاز است که ارتباط کارآمدی میان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه فرهنگیان و مدارس برقرار شود. انشالله روزی فرا برسد که وزارت آموزش و پرورش قدرت و اقتدار خود را نشان بدهد و وزیر هر 3 این تشکیلات را تحت مدیریت خود قرار دهد.

میزراده در توضیح چهارمین "میم" محصل را مهمترین عنصر برشمرد و اظهار داشت: موارد قبلی اگر هستند، فقط و فقط برای"محصل" است که هستند ولاغیر! هرچیزی که به درد محصل بخورد باید راجع به آن پژوهش، تحقیق و کتاب نوشته بشود. اگر همه موارد قبلی به هم پیوسته باشند؛ بی شک مشکل محصل حل خواهد شد. اما اگر هر کدام در یک جزیره جداگانه باشند و برای خود عمل کنند، نمیتوانند مشکل را حل کنند.

میرزاده گفت: اگردانشگاه فرهنگیانی ایجاد و میلیاردها اعتبار در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی شده و اگر این همه هزینه صرف ساخت مدارس شده است؛ فقط برای"محصل" بوده است. اما متاسفانه در این میان گویا آنچه به فراموشی سپرده میشود، همان "محصل" است! اگر روال همین باشد، چیزی جز مدرک و گواهی حاصل نخواهد شد. اما اگر این 3 ، دست به دست هم و در پیوستگی با یکدیگر عمل کنند، خروجی، دیگر، صرفاً مدرک و گواهینامه نخواهد بود!  خروجی کسی خواهد شد که ایرانش را دوست داشته، هویت دارد و مشکلات کشور را برطرف خواهد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در این بین باید توجه داشت که با برنامه های آنسوی  آب که بر پایه شاخص های علمی، فرهنگی، اجتماعی و ... همان جوامع طرح ریزی شده است، نمیتوان مشکلات جمهوری اسلامی را با شاخص های متمایز و متفاوتش، حل کرد.  ما باید برای این فرهنگ، برای این خاک و برای این ملت پژوهش انجام بدهیم.

وی در توضیح " میم پنجم" موضوع مالی، گفت: در کشورهای توسعه یافته برای پژوهش بسیار هزینه میکنند. برایشان پژوهش از نان شب واجب تر است و معتقدند هر چه هزینه کنند، کم است! چرا که پژوهش اگر پژوهش باشد و گره گشا، ارزش هزینه دارد. اما در کشور خودمان مراکز پژوهشی بیایند و اعلام کنند که چه تعداد از مشکلات کشور ما با نتایج پژوهش های آنها حل شده است.

میرزاده افزود: اگر مثلاً یکی از همین دانشگاه ها نبود، چه اتفاقی میافتاد؟! کدام مسئله روی زمین میماند و کدام مشکل حل نمیشد؟! وقتی پول و اعتبار پژوهش را چه بدهی، و چه ندهی مشکل سرجایش باقی است، به چه درد میخورد!

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: در بحث مسائل مالی، فقط صرفِ عملکرد و نگاه سازمان برنامه و بودجه ملاک نظر نیست! بلکه خودِ آموزش و پروش هم بخشی از ماجرا ست. باید برنامه درستی وجود داشته باشد! کشور را باید با برنامه اداره کرد و برنامه هم 5 ساله نوشته میشود و همه باید تابع آن برنامه باشند؛ هم وزارت آموزش و پرورش ما، هم دانشگاه ما. همه ما باید برنامه مدار باشیم. 

وی در بخش پایانی صحبتهایش و در تکمیل تشریح عنوان " 5 + 1 میم" با اشاره به وظیفه مجلس شورای اسلامی مبنی بر قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون گفت: بنده بعنوان نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات در میان شما، از شما 3 درخواست دارم؛ 1- به ما بگویید که کدام قانون در نظام اموزشی ما وجود دارد که مانع کار شماست؟ قانونی که زمانی لازم بوده که وضع بشود و امروز نیازی به آن نیست و بهتر است که لغو شود. 2- کدام قانون است که نیازی به لغو ندارد،  اما ضروریست که اصلاح شود؟ و 3- کدام قانون است که در شرایط کنونی یک نیاز اساسی است اما وجود ندارد؛ در واقع بگویید در چه مواردی خلاء قانونی وجود دارد؟  تا ما در مجلس در کنار شما این 5 + 1 را تکمیل کنیم تا انشالله برجامِ حاصل از آن، موجبِ پیشرفت و توسعه ایران و سربلندی ملت بزرگوار ایران شود.