حجت الاسلام والمسلمین دادگر در در افتتاحیه طرح ولایت:
این دوره با رویکردی به مبانی نظری سند تحول بنیادین در قالب محورهای شش گانه طراحی شده است
حجت الاسلام والمسلمین دادگر در در افتتاحیه طرح ولایت طی سخنانی پس از شکر گزاری به درگاه خداوند سبحان بابت فراهم شدن اجرای این دوره آموزشی و تربیتی 40 روزه در مشهد مقدس برای دانشجومعلمان اعزامی در این ایام بابرکت، به حضار و به ویژه دانشجومعلمان منتخب بابت کسب این توفبق تبریک و خیرمقدم گفته و از سرپرستان گروه های اعزامی از استان هایی که در این دوره نسبت به همراهی و پذیریش دانشجومعلمان اقدام نموده اند تشکر نمود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان سپس از دکتر خنیفر رییس دانشگاه بابت همکاری و مساعدت و اهتمام و بیان نکات ارزشمند و کلیدی در افتتاحیه این دوره آموزشی و تربیتی، دکتر خاکی معاون طرح و برنامه و توسعه منابع دانشگاه و همکاران وی بابت همکاری و پشتیبانی کلان، دکتر الهی راد رییس مرکز آموزش های بنیادین اسلامی و همکاران وی بابت همکاری و مشاورت های محتوایی و آموزشی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رمضانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پردیس های استانی قم دانشگاه فرهنگیان و همکاران ایشان بابت پذیرش مسئولیت این دوره و پیگیری های مناسب اجرایی ، نیری مدیر امور پردیس های استانی خراسان رضوی و همکاران وی در مدیریت استانی و پردیس شهید بهشتی بابت پذیرش میزبانی و همکاری و اهتمام مسئولانه با روحیه بسیجی و جهادی و دکتر میرشجاعیان سرپرست مرکز آموزش عالی ثامن الحجج علیه السلام پردیس شهید بهشتی مشهد و همکاران وی بابت همکاری و تلاش بسیجی و متعهدانه در آماده سازی آن مرکز ، حجت الاسلام والمسلمین میرزایی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پردیس های استانی خراسان رضوی دانشگاه فرهنگیان و همکاران ایشان بابت همکاری های میدانی با روحیه و عمل بسیجی و جهادی و همراهی های دلسوزانه و مخلصانه ، سرپرستان مدیریت امورپردیس های استانی و مسئولان دفاتر نهاد پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان یعنی مدیران و مسئولانی که با جدیت و اغتنام این فرصت نسبت به شناسایی و انتخاب و اعزام دانشجو معلمان از استان ها به مشهد مقدس جهت شرکت در این دوره همت مسئولانه و دلسوزانه داشته اندو همچنین از همکاران مستقیم خود در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان که بیش از دو ماه نسبت به طراحی ها و همفکری ها و همکاری ها و تلاش های مستمر و شبانه روزی جهت تمهیدات و مقدمات کلان در زمینه های کارشناسی ومشورتی و محتوایی و پیگیری و دریافت مجوزهای قانونی و سایر هماهنگی های مربوطه صبورانه و متعهدانه و مجاهدانه همکاری و اقدام نموده اند و همه کسانی که پشت صحنه و گمنام خدمت خالصانه و دلسوزانه به این طرح نموده و نیز کمک خواهند نمودصمیمانه سپاسگزاری کرد و از خداوند بزرگ و امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام برای همه خادمان این طرح بنیادین فرهنگی موفقیت و سعادت را آرزو نمود.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در ادامه با نقل روایتی ( از تحف العقول ص 316 ) بیان داشت: حضرت رسول اکرم (ص) در نقل خود از وصایای حضرت عیسی (ع) به بنی اسرائیل، از قول ایشان می فرماید: ای بنی اسرائیل، کارها بر سه گونه است:
1- کاری که درستی آن روشن است، دنبالش بروید.
2-کاری که روشن است ناحق و گمراهی است ، از آن کناره گیرید.
3-کاری که مورد اختلاف است ( از نظر درستی یا گمراهی ) .، آن را به خدا برگردانید.
وی ادامه داد: حقیقتا این کلمات حکیمانه است و رویکرد تربیتی دارد؛ در دو مورد اول تکلیف کاملا مشخص است و در مورد سوم می خواهد ابهام در چنین مواردی را هم حل نماید و هدایت و تربیت کند ما را که اگر احیانا اختلاف نظری هم وجود داشته باشد و به تعبیر دیگر اگر در اختلاف نظر خود صداقت و دلسوزی داشته باشیم با مراجعه به کلام خدا و پیامبران و اولیاء الهی و امام (ره) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی راه برون رفت از ابهامات را پیدا کنیم.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اهمیت قدرشناسی و شکر گذاری بابت نعمت انقلاب اسلامی و برکات رهبری امامین انقلاب اسلامی نسبت به تشیع و مسلمانان جهان و پیروان ادیان الهی و حتی رویکرد هدایت نسبت به ملحدان، بر ضرورت تبیین و گفتمان سازی و شاخص سازی و جانمایی اندیشه ها و رهنمودهای امام خمینی (ره) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی در برنامه های عملیاتی حوزه های علمیه و دانشگاه ها و نهادهای انقلابی و دستگاه ها و نیز بصیرت و صیانت از آرمان ها و اهداف امام (ره) و انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی انقلاب فرهنگی بوده و قبل از انقلاب مثلث حوزه و دانشگاه و حکومت تفاهم حتی زبانی نداشتند و با انقلاب فرهنگی در ساختار و محتوا ، ارتباط حوزه و دانشگاه و تعامل و تفاهم و هم افزایی و همکاری حوزه و دانشگاه برقرار شده و امروز بگونه ای است که حکومت اسلامی از حوزه و دانشگاه بعنوان پشتوانه مهم نظام اسلامی یاد می نماید . لذا تبیین و آگاهی از تکلیف و انجام تکلیف مرتبط با شرایط زمانی و مکانی یکی از درس های بصیرت آموز مهم امامین انقلاب اسلامی برای فرد و جمع و حوزه و دانشگاه است.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به اهمیت و ضرورت بازمهندسی و روزآمدی و کارآمدی انقلاب فرهنگی در ساختار و محتوا های آموزش عالی و اقدامات پس از انقلاب، گفت: اولین تجربه دانشگاه اسلامی انقلاب از مدرسه عالی شهید مطهری (ره) با رویکرد تلفیقی علمی حوزوی و دانشگاهی و دانشگاه امام صادق علیه السلام در بین دانشگاه ها جهت جذب و تربیت دانشجو و از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم با جذب و تربیت دانشجو از میان طلبه ها و با دغدغه تحول در علوم انسانی و دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم با جذب و تربیت دانشجو با اولویت از میان طلبه ها و سایردانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با رویکردهای حقیقتا اسلامی تاکنون توفیقات مناسبی داشته اند و توانسته اند با تصرف نقادانه و مجتهدانه در علوم غربی و مبانی غربی و تعارض آنها با اسلام خدمات خوبی را ارائه نمایند .
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اهمیت تاسیس و انقلاب فرهنگی صورت گرفته در ساختار و محتوای مراکز تربیت معلم پس از انقلاب اسلامی و خدمات قابل توجه این مراکز به نظام تعلیم و تربیت و نقش مهم این مراکز در تربیت و تامین منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و ساماندهی و بازمهندسی و روزآمدی و ارتقاء این مراکز به دانشگاه فرهنگیان و اساسنامه دانشگاه ( جهت تربیت و تامین منابع انسانی توانمند مومن و متعهد به مبانی دینی و ارزش های اسلامی و فضائل اخلاقی و ارزش های والای انسانی ) و سند تحول بنیادین و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش و ضرورت پیوند این اسناد به یکدیگر گفت: امروز آموزش و پرورش برخوردار از اسناد بالادستی و نقشه راه است، چرا که در این سند به درستی چشم انداز تربیت در نظام اسلامی، حیات طیّبه در همه ابعاد معرّفی شده که «تکوین و تعالی پیوسته هویت فردی»، «شکل گیری جامعه صالح و پیشرفت مداوم آن» بر اساس انتخاب و التزام آگاهانه و اختیاری به نظام معیار اسلامی، تکلیف فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، نظام معیار اسلامی ( اسلام ناب )، شایستگی های پایه ( فردی و جمعی )، هویت، معلم و مربی، جامعه اسلامی ( جامعه صالح )، مدرسه (مدرسه صالح )، هدف های کلان، راهبردهای کلان، هدف های عملیاتی و راهکارها با جهت گیری دست یابی به مراتبی از حیات طیبه کاملا روشن شده است.
حجت الاسلام والمسلمین دادگر با اشاره کوتاه به اهمیت سه دوره مهم هفت ساله انسان در تربیت اسلامی (هفت سال اول عمرش به عنوان کودک و «آقا» که تربیتی همراه با ملایمت ، مهربانی و عطوفت است؛ هفت سال دوم، آموزش و تربیتش جدی تر می شود و همچون مستخدمی به کار تربیتی گرفته می شود و در نهایت هفت سال سوم که به شرط درست طی شدن مراحل قبل، در خانواده و جامعه از او به عنوان مشاور یا به تعبیری وزیر استفاده می کنند ) گفت: با توجه به این تقسیم بندی، اگر انتظار داریم مثلا جوان دانشجوی ما بصیرت سیاسی مناسبی داشته باشد، باید نگاهی اساسی به تربیت سیاسی او حداقل در 14 سال گذشته یا به طورکلی پیش از ورود به دانشگاه و در مدرسه داشت.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در ادامه بصورت فهرست وار به نکات ذیل جهت تفکر و اندیشیدن در دوره دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان و مهیا شدن و آمادگی برای ایجاد تحول در تعلیم و تربیت اشاره نمود:
1- تعلیم و تربیت یا آموزش و پرورش، دو فرآیند به هم تنیده هستند که نقش متمّم و مکمّل برای یکدیگر ایفا میکنند، لذا علاج و اساس کار جدی و سرمایه گذاری در مدارس و تربیت معلم باید صورت پذیرد و باید حضور در کلاس را به معنای عبادت و عمل صالح دانست و تردیدی نکرد که کار در آموزش و پرورش یک عمل جهادی و مجاهدت در راه خداست و ایجاد هرگونه تحول نیاز به روحیه جهادی دارد.یک ضرب المثل چینی میگوید: «اگر برنامه یک ساله داری گندم بکار، اگر برنامه 10 ساله داری درخت گردو بکار و اگر برنامه صدساله داری مدرسه بازکن.» نظام آموزشی خصوصا مدارس به عنوان یکی از مهمترین عوامل جامعه پذیری نقش مهمی در شکل دهی به هویت فرد در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی دارد .
2- نظام آموزشی کنونی ما هنوز بطور کامل در خدمت نظام تربیتی آرمانی و انقلابی ما نیست . اگر مشکل از مباحث مبنایی و فلسفی بود و زمانی نقشه راه نبود الان که اسناد بالادستی و نقشه های علمی و فرهنگی و تحولی و مبانی فلسفی روشن تر و مصوب و در اختیار مجموعه هاست . چرا اتفاق چندانی نمی افتد و یا خیلی کند کارها پیش می رود ؟
3- نباید در زمینه تعلیم و تربیت از نقش نهادهای اجتماعی و ظرفیت هایی مانند مسجد، تشکّلها، هیأتهای مذهبی، انجمنها و کانونها و فضای مجازی غافل بود و با در نظر گرفتن نقش همه آنها، باید نقش مدرسه را هم مورد توجّه قرار داد؛ این حقیقت را باید دید که امروزه مدرسه و مرکز آموزشی تنها نهاد مؤثّر در آموزش و پرورش نیست، اگرچه نمیتوان از نقش مهمّ و انکارناپذیر آن چشم پوشید .
4- ما نیاز جدی به باور ، نگاه عمیق به روزآمدی و کارآمدی دین در تولید و باز تولید و فرآوری و اجتهاد و ارائه نظریه دینی در امور آموزش و پرورش داریم.
5- در برخی افراد هنوز شیفتگی و رسوبات تفکر سکولاریستی نسبت به تربیت و آموزش وجود دارد و در برخی افراد هم انفعال است و عدم جرات و جسارت کافی برای فهم و تحول و درک عمیق از تعلیم و تربیت جهت تربیت نیروهای مومن جهادی ، از مسائل قابل تامل است . لذا هه ظرفیت های تربیتی در خدمت نظام اسلامی قرار نگرفته است.
6- علیرغم وجود دهها هزار صفحه از اندیشه و نرم افزار و فقاهت و تجربه عظیم و رویکرد های تربیتی امامین انقلاب اسلامی ، هنوز آنطور که باید پردازش و خوانش مناسبی نشده است . امروز گنجینهای عظیم خصوصا از یافته ها، رهنمودها، راهبردها و راهکارهایی از اندیشه های مقام معظّم رهبری موجود است .
7- روندها و فرایندها، نقش ها و کارکرد ها و رویکردها ، نقش محوری معلمان بعنوان سازندگان انسان و حلقه پیوند دیروز و امروز و ترسیم کننده فردا بسیار مهم است و باید این نقطه حساس و نقش های چند گانه معلم بدرستی درک شود و البته جانمایی صحیح محتواها و مواد درسی و فضای آموزشی نیز باید مورد توجه قرار گیرد . همة صاحب نظران تعلیم و تربیت معتقدند؛ معلم ستون اصلی آموزش و پرورش و نقطة عزیمت هر گونه تحول در آن است و جملگی بر این نکته اتفاق نظردارند که زیباترین طرح ها و برنامه ها بدون وجود معلم متعهد، بصیر، متخصص و بلند اندیش موفقیت آمیز نخواهند بود. مگر اینکه پیشاپیش به نقش و تأثیرگذاری معلم در فرایند یاددهی و یادگیری توجه خاص شده باشد.
8- چون برنامه درسی ملی قبل از سند تحول تصویب شده و نقشه جامع علمی کشور بعد از سند تحول تصویب شده و لذا هم راستا سازی سند تحول با این اسناد و نقشه مهندسی فرهنگی کشور ضروری است.
در پایان حجت الاسلام و المسلمین دادگر با تاکید مجدد بر اینکه این دوره آموزشی و تربیتی 40 روزه به صورت پایلوت برگزار میشود گفت: در صورت موفقیت این طرح از سال آینده در برنامه های عملیاتی سنواتی پیش بینی و توسعه پیدا خواهد کرد و این دوره با رویکردی به مبانی نظری سند تحول بنیادین که در قالب همان محورهای شش گانه طراحی شده است دنبال می گردد.
شایان ذکر است محورهای شش گانه اصلی مباحث آموزشی و تربیتی دوره آموزشی آشنایی با مبانی اندیشه اسلامی تحت عنوان طرح ولایت کشوری شامل معرفت شناسی، خداشناسی فلسفی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست است.